Sleep Cycle er en app til iPhone, der ved hjælp af information om éns nattesøvn, kan vække én i den lette søvnfase om morgenen, så man slipper for ikke at føle sig udhvilet om morgenen. Man tager sin iPhone med i seng, og lader den natten igennem registrere éns bevægelser og dermed éns søvnfaser.

Når man skal i seng, tager man sin iPhone med. Man sætter alarmen til det klokkeslet, som man ønsker at stå op på og placerer derefter iPhonen, som anvist i programmet, under lagenet tæt på éns hovedpude. Mens man sover registrerer iPhonen ved hjælp af accelerometeret éns bevægelser. Bevægelserne fortæller hvilke søvnfaser man befinder sig i. Der er fire faser: første fase er fasen hvor man falder i søvn, drømmer og vågner, anden fase er den lette søvn, tredje fase er mellem til dyb søvn, og den sidste fase er den dybe søvn. Vækkes man i den dybe søvn, kan føle sig meget u-udhvilet.
Man vækkes indenfor et interval på 30 minutter inden den ønskede vækning, hvis man indenfor dette interval befinder sig i den letteste søvnfase. Disse informationer får man under Instructions i panelet nederst på siden.

Inden man benytter programmet som vækkeur, skal man dog lige sikre sig at iPhonen kan registrere éns bevægelser. Til dette bruges en test, som findes i panelet nederst. Testen beder én om at følge instruktionerne, og hvis iPhonen giver lyd fra sig når man bevæger sig i sengen, er det tegn på, at bevægelserne registreres korrekt.

Under Statistics nederst i panelet kan man den følgende morgen se en graf over éns nattesøvn, hvor de forskellige søvnfaser vises i forhold til tiden. Ligeledes kan man se hvad tid man gik i seng, hvad tid man stod op, det totale antal timers søvn samt det gennemsnitlige antal timers søvn, hvis man har brugt programmet i mere end én nat. Man kan her også dele via e-mail eller Facebook.
Man skal sørge for, at iPhonen er tændt hele natten, og derfor er det en god idé at den oplades samtidig.

Sleep Cycle virker ikke hvis man sover på en Tempur madras.

Konklusion

Programmet er en rigtig god idé. Jeg har nu prøvet det i fem nætter, men har desværre ikke fået det helt store udbytte ud af det. Tre af de fem morgener blev jeg vækket til normal tid. De to andre morgener blev jeg vækket 15 og 25 minutter før tid, og så vidt jeg kan se i statistikken, var jeg ikke oppe i den lette søvnfase i den ene af morgenerne. Jeg synes ikke umiddelbart, at mine opvågninger er blevet anderledes, og med to tidligere vækninger ud af fem, kan jeg ikke mærke den store forskel.

Selvom jeg er oppe for at hjælpe tissetrængende børn på toilettet i løbet af natten, synes programmet ikke altid at have registreret denne vågne fase, men det kan selvfølgelig være grundet, at jeg gør mig umage med at bevæge mig stille, for ikke at vække andre unødigt. Ligeledes behøver det at ligge stille jo ikke nødvendigvis at tolkes som at man sover. Men sådan bliver det med denne model af en søvnfase-registrering.

Det kan godt være lidt forstyrrende at have sin iPhone med i seng på den måde. Man ender med at bekymre sig om, om den nu ligger korrekt, og om man er kommet til at placere hovedpuden oven på den og så videre, og det giver jo en forstyrret søvn. Men med tiden stopper man nok med at bekymre sig om det.
At vække-lydende ikke lige appellerede til mig, er en anden sag. Jeg kunne godt have tænkt mig et større udbud af lyde, med mere variation, så der var lidt forskelligt for enhver smag. Jeg kunne for eksempel godt bruge noget fuglesang. Men måske er jeg bare for kræsen...

Generelt set synes jeg ikke, at programmet har ændret min morgenstund, men jeg vil give programmet en chance ved at afprøve det i flere nætter, og hvis ikke det giver bedre resultater, vil jeg undlade at bruge det, da det trods alt er mere besværligt end et almindeligt vækkeur.

Sleep Cycle Alarm Clock kan hentes i App Store (link)

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.