Opera-browseren er ret speciel i forhold til andre browsere idet anmodningen om at se en hjemmeside sendes til Operas server, som bearbejder dem og komprimerer dem, inden de sendes til brugeres browser. Det formindsker datoforbruget og indlæsningstiden, men har til gengæld flere ulemper.

Der er fordele og ulemper ved denne denne omvej over Operas server, og den bearbejdning der foregår. Det Opera Mini markedsføres på, og er dens berettigelse er, at hjemmesiden kan bringes til at fylde mindre. Det gør den hurtigere og billigere at hente over en mobil forbindelse. Noget der specielt spiller en rolle på langsommere forbindelser samt hvis man betaler for forbruget af data. Jo hurtige en forbindelse man har, desto mere vil fordelen ved at pakke indholdet forsvinde.

Selve programmet er bygget op, som de fleste browsere, med en adresse- og søgebar i toppen og en tabbar nederst med funktioner som frem og tilbage, genindlæs og så videre. Opera har lidt uforståeligt valgt, at gå deres egen vej og har designet deres egen tabbar i stedet for, at benytte iPhonens standard. Det kan være fint, hvis resultatet er bedre, hvilket dog ikke er tilfældet her.

Den mest interessante knap er Indstillinger, hvor man finder bogmærker, historik, noget der hedder "Gemt sider" (nej, det er ikke mig, der staver forkert), hvilket jeg ikke lige kan gennemskue og "søg på siden". Desuden er der lidtr flere indstillinger, som man kan leje lidt med, for at optimere ydelsen. Allerede her synes jeg dog, at kæden hopper af. Tingene skal bare virke ud af boksen, og ved man ikke hvad de forskellige ting betyder, risikerer man at forringe ydelsen, hvis man begynder at pille.

Opera Mini er et frisk pust i App Store - det er altid godt med alternativer - også på browserfronten, hvor Apple indtil nu har siddet solidt på tronen på iPhonen. Men er Opera et reelt alternativ? Ikke for mig, det kan jeg lige så godt afsløre med det samme - og jeg skal nok også forklare hvorfor.

Jeg vil starte med hastigheden. Er Opera Mini så hurtig som de selv reklamerer med? Da de fremviste en betaudgave for pressen tidligere på året hed det sig, at Opera var op til 6 gange hurtigere end Safari på iPhonen, hvilket nok skal forstås sådan, at en side hentes på en sjettedel af tiden.

Jeg har gennemført lidt uvidenskabelige test på nogle forskellige sider i Opera Mini og Safari, på henholdsvis WiFi og 3G. Konklusionen er, at på WiFi er de to browsere stort set lige hurtige, målt på tiden til siden er helt loadet. Dog er der en tydelig tendens til, at jo mere kompleks en side er, desto bedre klarer Opera Mini sig. pol.dk er et godt eksempel. På 3G er Opera Mini måske en snert bedre over hele linien, igen mest udtalt på de store sider. Så Opera er hurtigere, men ikke markant hurtigere og slet ikke 6 gange hurtigere.

Hos mig er hastighedsgevinsten ved Opera så lille, at den i praksis er ligegyldig. Hvis Opera Mini skal erstatte Safari hos mig, skal det derfor være på brugerfladen og den oplevede kvalitet. Men Opera Mini har ikke en chance. Den er ikke i nærheden af at nå Safari til sokkeholderne. Den er det klassiske eksempel på, at der er flere funktioner, men at det hele på en eller anden måde bare ikke fungerer i samspil med hinanden.

Eksempelvis er "søg på siden" en funktion jeg savner rigtigt meget i Safari og den er rigtigt godt implementeret i Opera Mini - det kan næsten ikke gøres meget bedre. På tilsvarende vis er håndteringen af skiftet mellem flere åben sider god, specielt det, at sider fortsætter med at loade, selvom de ikke er i fokus. Desværre kan dette system kun håndtere fem åbne sider ad gangen. På disse 2 punkter kunne Safari lære noget. Det er desværre også det eneste positive jeg har at sige om Opera.

Resten er noget møg, for at sige det lige ud. Det virker mest af alt som om, det er lavet at nogen, der ikke har siddet med en iPhone i hånden. Man føler sig sat flere år tilbage i tiden - alt virker u-iPhoneagtigt og klodset. Så langt fra Safari og Apples gennemarbejdethed, man kan komme. Jeg har indledningvis nævnt tabbaren som et eksempel. Den er grim og bryder med det vi er vant til og kender fra iPhonen. I adressefeltet står der som standard altid "www.", hvilket man så skal slette, hvis man vil ind på en side, der ikke starter med www. En tredie ting er zoom-funktionen. Der er to niveauer: for langt fra og for tæt på. Ingen gylden middelvej, efter ens egen smag og desuden er selve scrollingen meget fintfølende, hvilket gør det svært at læse ordentligt.

Det helt store problem er dog Opera Minis manglende evne til at vise alle hjemmesider korrekt. Der er alt for mange ting, der ikke står som de skal og nogen sider virker overhovedet ikke. iPhoneguides iPhone.formaterede udgave er et eksempel på det sidste. Årsagen er, at Opera Mini ikke kan afvikle kode skrevet i jacascript. Da hele kodehåndteringen sker på Operas server, inden man får serveret siden, kan den af gode grunde ikke vide, hvad den skal gøre, hvis man trykker på noget, der afvikler javascript. Det kunne være, at folde en menu korrekt ud etc.

For mig er Opera Mini er rigtigt, rigtigt godt eksempel på, at funktioner og ydelse ikke skal måles i sekunder og antal funktioner, men i brugeroplevelsen - og det har programmet svært ved at levere. Det nytter altså ikke noget, at levere varen hurtigt, hvis den er i stykker eller umulig at få til at makke ret. Det man får serveret, er for langt fra den “rigtige” oplevelse på nettet, til at det er i orden. Vel overdriver Apple, når de siger at iPhonen leverer “the real internet in you hands”, men sammenlignet med Opera Mini, er der noget om snakken. Opera Mini er tiltænkt gammeldags mobiler med en langsom forbindelse og lille skærm. Den slags enheder, hvor man alligevel ikke kan forvente, at se det “rigtige” internet. Efter min mening hører det ikke hjemme i 2010. Det var godt forsøgt Opera, men i er 2-3 år for sent på den. Jeg mener, hvad skal jeg med et hurtigt internet, når jeg kun får den halve oplevelse? Skal Opera Mini nogensinde gøre sig forhåbningen om, at få en fod inden for hos mig igen, så skal der helt andre boller på suppen. Der skal styr på brugerfladen, der skal styr på brugeroplevelsen og de skal styr på korrekt visning af alle hjemmesider.

Opera Mini får to stjerner, måden man skifter mellem åben vinduer på og "søg på siden", er det eneste der trækker op. Programmet er heldigvis gratis, så enhver kan jo gøre sine egne erfaringer, og jeg skal da heller ikke afvise, at på en langsom forbindelse er Opera Minis halve internet bedre end slet intet - men for mig er det ikke et tema.

Opera Mini kan hentes gratis i App Store (link)