Kapløbet om at komme først med den bedste iPhone-app til mobilbank har været skudt i gang siden sidste år, hvor især Danske Bank har markeret sig med en meget stærk app. Nu er Nordea også klar.

Når man starter appen får man en ret ordinær menu med ikoner der giver WinXP-kuldegysninger ned af ryggen. Man kan udover selve netbanken ogsåfinde nærmeste filial og kontantautomat, som foregår ret simpelt via iPhonen's kort. Der mangler en funktion til at "bare" få adressen eller telefonnummer på sin filial/bankrådgiver, det er jo det man typisk skal bruge, og så er det besværligt at skulle navigere via kortet.

Der er også funktioner til valuta, beregning af kassekredit, aktiekurser og et simpelt låneregnskab, hvor du kan notere hvad du har tilgode/skylder dine venner. De fungerer sådan set OK. Man kan også få direkte adgang til det telefonnummer, hvor man spærrer sine kreditkort.

Selve hovedfunktionen i en sådan app er og bliver netbankadgangen. Hos Nordea kan man logge på med sit NemID og det fungerer, men der er nogle graverende skønhedsfejl, som at man ikke kan bruge sit NemID brugernavn (kun CPR nr. og NemID nr.) og at der ikke kommer et numerisk tastatur op, når man skal indtaste tal. Herudover har Nordea indført en ekstra mobilkode, som man kan hente via sin normale netbank. En ret irriterende og efter min mening helt unødvendig ekstra kode at skulle huske. Selvfølgelig bør det være den normale kode man bruger i netbank, som også fungerer i mobilbanken.

Når man er logget ind, så kan man se alle sine kontoer, alle bevægelser og man kan overføre penge mellem dem, samt overføre til en anden bankkonto. Man kan ikke betale girokort, og selvom det er en mangel, så er det for mig ikke det store problem. Det vil alligevel ikke typisk være det som man har brug for at gøre "on-the-road", hvor det mere drejer sig om at checke om noget et gået ind, at lige få overført de penge til skiferien eller hvad det nu er.

Alt i alt en noget skuffende debut fra Nordea. Det er alt for tydeligt at der har siddet nogle direktører højere oppe i systemet og presset på for at få en app ud "nu" og resultatet er ikke værdigt for en af Nordeuropas største banker. Det er decideret pinligt, hvor dårligt iPhonens brugerinterface overholdes og man kommer hele tiden til at hoppe ud fra netbanken, selvom man bare vil et niveau tilbage.

Nordea, skynd jer at komme med en ordentlig opdateringen, hvis I ikke vil miste troværdighed. Danske Bank har langt bedre forstået hvad der skal til.

Scroll ned for at se kommentarer

Onlime

Passer du godt på dine data?

Ville det ikke være surt at miste alle dine fotos fordi din iPhone går i stykker? Sørg for at tage backup nu! Onlime tilbyder ubegrænset backup af alle dine enheder i skyen.