Mysteriez er et spil, hvor det handler om at bruge øjnene. Der er egentlig ikke så meget spil over det, men snarere "find fem fejl". Her skal man dog ikke finde fejl, men tal. Og der er ikke fem af dem, men 40. De 40 tal er skjult rundt omkring på et billede. Der er fire forskellige temaer af billeder, med 10 billeder i hvert. Fælles for dem alle er, at det er stemningsfulde naturalistiske billeder. Hver gang man påbegynder et billede, har man 5 minutter til at finde de 40 tal. Trykker man et sted på skærmen, hvor der ikke er et tal, så ryger der 10 sekunder af den dyrebare tid. Så det går ikke bare at trykke løs på hele skærmen, i håb om at ramme et tal i ny og næ. Nogle gange er tallene nemme at finde, og andre gange er de rigtigt svære.

Det gode ved sådan et "skjulte-objekter-spil" er, at man bliver tvunget til at se på en ny måde. Man kan ikke bare se tingene, som man mener at de er. Man bliver nødt til at tænke og se lidt ukonventionelt. I dette spil er en skygge ikke altid en skygge, og i hver en krog, fold eller gren kan der gemme sig et tal.

God grafik og opfindsomhed

Mysteriez er et professionelt og lækkert program, hvor er er kræset for detaljerne. Det er et rigtigt fint og enkelt spil, som manhttps://onx.dk/wp-admin/edit.php bliver grebet af, når først man tager hul på det. Det er ikke bare flot, men også interessant, da den gode grafik gør, at man føler sig hensat til det pågældende billedes univers. Der er mange forskellige steder og scenerier, som nogle sikkert vil finde historisk eller kulturelt interessante. Udover den høje grafiske standard, ligger der en hel del kreativ tænkning til grund for dette program, og gentagne gange overraskes man over opfindsomheden i måden at gemme tallene på. Spillet er også rigtigt fint til børn, da det ikke kræver nogle forkundskaber, eller yderligere forståelse af spillet. Blot skal barnet kunne genkende tallene, hvilket derfor kræver en hvis alder. Spillet er også udmærket til at sidde med sammen med et barn.

Der er mulighed for at have flere profiler, hvilket er rigtig fint for eksempelvis en familie, hvor man er flere, der ønsker at have sine resultater for sig selv. Hjemme hos os er der gået konkurrence i det, for vi kappes om at få flest point for hurtighed samt, hvem der kan færdiggøre flest billeder.

Inden opdateringen var der ingen hjælp at få, hvilket jeg egentlig syntes var helt fint, men nu kan man ved et tryk på Upgrade, få tallenes placering serveret, for 6 kr.

Irritationsmomenter trækker ned

Én ting der irriterer er, at man skal have været igennem alle 10 billeder i rækkefølge, før alle billederne i det pågældende tema kan blive låst op. Jeg kan ikke se nogen grund til dette, da der tilsyneladende ikke er nogle billeder, der er sværere end andre. Desuden er det irriterende, at når man er færdig med et billede, kan man vælge at gå direkte til næste billede indenfor temaet, eller at blive sendt helt ud i hovedmenuen. Her mangler jeg altså at kunne gå ud på de to oversigtssider af de ti billeder, der hører til det tema, som man er i gang med. Det trin synes jeg, at der mangler. Dette trækker desværre spillet ned på fire stjerner. Noget tredje, der er generelt for denne slags spil er, at når man har gennemført de forskellige billeder nogle gange, så er det sjove gået af det. Det er altså ikke et spil, som man kan spille ud i det uendelige, men så kan man håbe på, at spillet bliver opdateret med nye billeder hen ad vejen. Jeg glæder mig i hvert fald allerede til nye billeder.

Spillet er gratis, og for det får man 5 billeder. Det kan man betragte som en smagsprøve. Har man så fået smag for at finde tal, kan man derefter købe sig til flere billeder som in-app-køb, til 6 kroner for 10 billeder. Der findes i alt 40 billeder. Når man køber det sidste tema, får man automatisk de resterende 5 billeder af det gratis tema med.

Advarsel: Når man har spillet Mysteriez en del, ender det med, at man går rundt og ser tal alle vegne.

Mysteriez kan hentes i App Store (link).