Den seneste animationsfilm fra Dreamworks Animation: "Sådan træner du din drage", er nu også kommet som spil til iPhone og iPod touch som How to Train Your Dragon: Flight of the Night Fury.

Spillet går ud på at lære sig at flyve med sin drage. Man fungerer som figuren Hiccup, der på ryggen af dragen Toothless, skal flyve ud og udføre nogle opgaver. På et kort kan man se de tre steder, Berk, Dark Deep eller Shivering Shores, hvor man kan færdes. Det er dog obligatorisk at man starter på Berk.

En opgave er for eksempel at skulle fange seks fisk. Man skal indsamle alle seks fisk uden at styrte undervejs, ellers må man starte forfra på fiske-indsamlingen. Undervejs mellem opgaverne får man "gode" råd af sin træner. Når man så har fuldført alle opgaverne ét sted, avancerer man og kan flyve videre til en af de andre områder, hvor man så modtager nye opgaver der skal udføres.

Man styrer sin drage ved at vippe iPhonen op/ned og fra side til side.

Konklusion

Som ret uerfaren bruger af spil på iPhone, må jeg sige, at det her er et spil, hvor jeg oftest får lyst til at give op, og lægge det fra mig på ubestemt tid. Det er simpelt hen for svært synes jeg. Det svære er at manøvrere dragen, så man kommer derhen hvor man gerne vil. Dette skyldes til dels at sigtbarheden ikke er god, forstået på den måde, at det er svært af se, hvor tæt man er på eksempelvis en klippevæg, og derfor støder man (eller de gør jeg i hvert fald) tit ind i noget, hvorefter man skal starte forfra på for eksempel indsamling af fisk. Problemet er, at der ikke rigtigt er nogen dybde i spillet. En skygge ville for eksempel tydeligt vise om man var tæt på eller langt fra jorden eller andre forhindringer.

Det er ret irriterende, synes jeg. Når man har skulle starte forfra nogle gange, så orker man ikke mere. Min syvårige søn, der ellers er habil til at spille, udtalte også, at det var for svært. Spillet er i alle tilfælde ikke for nybegyndere i spillenes verden. Desuden er spillet til tider noget langsommeligt. Flyvninger mellem de forskellige områder tager alt for lang tid.

Grafisk set synes jeg ikke at spillet er nogen åbenbaring. Når der er "still-billeder", er grafikken god nok og helt "Dreamwork'sk", men under selve spillet, er billedet meget kantet og groft. Og som sagt er grafikken skyld i, at man ikke har nogen fornemmelse af, hvor tæt man er på en klippevæg, vandoverfladen eller jordoverfladen. Det gør at man famler lidt i blinde, synes jeg. Man får dog hjælp at en lille indikator ("pull up"), men når det ser ud som om, at man eksempelvis er langt over vandoverfladen, virker det bare forvirrende. Generelt set synes ikke rigtigt, at man får fornemmelsen af, at man er ude at flyve på en drage.

Grundet sværhedsgraden, og dermed ulysten til at spille How to Train Your Dragon, må spillet nøjes med to stjerner.