Med lanceringen af iPad 2 frigav Apple samtidig nogle apps, de selv havde udviklet. En af dem er GarageBand, der er en app til produktion af musik. GarageBand er dog ikke iPad 2-specifik, men kan snildt installeres på den oprindelige iPad også.

Der findes mange musik-apps til både iPhonen og iPaden, og jeg har prøvet en del af dem. De mest simple er instrument-kloner, hvor man for eksempel kan spille klaver, tromme etc. på sin iPad. Resultatet er ofte svingende fra elendig til nogenlunde acceptabel. De lidt mere avancerede apps har flere instrumenter samlet i en, mulighed for at optage det man spiller og evt. mulighed for at producere musiknumre. Igen er kvaliteten meget svingende. Problemet er ofte, at selve lyden af instrumentet er for dårlig. Der tages for eksempel ikke hensyn til, at en guitar kan lyde på forskellige måder alt efter hvor man spiller på den, hvordan en tone klinger ud, hvad der sker når man spiller på to strenge samtidig og så videre. Selve emuleringen af instrumenterne er altså for dårlig. Det samme er producerværktøjerne. Resultatet har været, at jeg har brugt en enkelt eller to apps i ny og næ, og ungerne har synes det var sjovt i 5-10 minutter.

Gennemført i en grad jeg aldrig har set før

Det laver Apple med GarageBand med et salg om på. Det er gennemført i en grad jeg aldrig har set før på iPaden. Da jeg havde prøvet GarageBand bare en enkelt gang, skyndte jeg at slette alle andre musik-apps, jeg havde på iPaden med det samme. Så var den plads frigivet, og jeg kommer aldrig til at kigge mig over skulderen efter dem.

GarageBand er, som på udgaven til Mac, instrument-emulering og producerværktøj i et. Derudover får man en mulighed for at tilslutte en elektrisk guitar, så man kan emulere forskellige klassiske forstærkere og et par effektpedaler. Den mulighed vil jeg dog ikke komme nærmere ind på, da det er appens mindst interessante funktion. Desuden har jeg slet ikke en elguitar, så det giver sig selv.

I GarageBand er det hele organiseret i sange (projekter). Så for at komme i gang skal man oprette en ny sang (eller vælge den ene medfølgende demosang). Når det er gjort bliver man præsenteret for en række instrumenter. Det er Keyboard og trommer, der er instrument-emularinger; Guitar amp, som er muligheden for at tilslutte en elguitar; Audio recorder; Sampler; og en række smarte instrumenter som keyboard, trommer, guitar og bas.

Instrumenter

Med de almindelige instrumenter (keyboard og trommer) kan man via tryk på klavertangenter eller trommer, spille musik. Det er lige ud ad landevejen, som man kunne forvente. I begge tilfælde kan man vælge mellem flere typer. Det kunne for keyboard være Grand Piano eller Soul Organ og for trommer være Classic Studio Kit eller Hip Hop Drum Machine. Der er 6-8 forskellige et vælge mellem. Jeg er mest imponeret af klaverdelen, der har en helt utrolig god og "rigtig" lyd. Trommedelen er lidt svagere, hvilket måske skyldes, at jeg selv er trommeslager. Der er unægteligt stor forskel på at sidde med et par rigtige stikker og tæske løs, og så på at skulle trykke på en lille skærm. Lyden fejler dog ikke noget.

Smarte instrumenter

Ud over disse to almindelige instrumenter, som trods alt kræver at man kan spille en lille smule, er der nogle smarte instrumenter, hvor man faktisk ikke nødvendigvis behøver at kunne spille, for at få et brugbart resultat. Der er for eksempel en rigtig smart tromme maskine, hvor man placerer de forskellige trommet i et net alt efter hvor kompliceret/enkelt og højt/lavt, der skal spilles. Det er en uhyre effektiv og enkel måde at bygge en lækker rytme op i forhold til, hvordan man normalt gør den slags. For de andre instrumenters vedkommende ligger det smarte i, at man ved en enkelt tryk på skærmen kan spille en hel akkord. Der findes også en autoplay-funktion, så man kan få nogle forholdsvis avancerede grooves. Pointen er, at man simpelthen ikke behøver at vide noget som helst om akkorder, noder, eller teknik. Det er alene øret man skal bruge: Lyder det man spiller godt eller dårligt. Det betyder, at en totalt nybegynder kan spille noget der ville tage år at træne sig op til at kunne spille i virkeligheden. Selvfølgelig hjælper det en del på vellyden, at man har et vist kendskab til musiklære, men det er faktisk ikke et krav. Derved bliver det at spille musik tilgængelig for en meget større målgruppe, som for eksempel børn.

Som sagt spiller jeg selv trommer, og kan da også lidt klaver til husbehov, mens guitar ligger ud over min formåen. Alligevel kan jeg via GarageBand lave nogle hæderlige riffs og komponere noget, der er længder over hvad jeg kan med en guitar i hånden. Jeg kan derved, da jeg kender lidt til noder, akkorder etc, faktisk komponere og indspille et helt nummer ved hjælp at de smarte instrumenter, der kompenserer for min manglende tekniske evne til at spille på det givne instrument. Jeg kan for eksempel lave en melodi med nogle akkorder jeg synes lyder godt sammen, selvom jeg ikke ville kunne spille dem i virkeligheden på en rigtig guitar. Det er da smart. Det er faktisk så legende nemt, at man tror det er løgn.

Producer-delen

Det var en kort gennemgang af selve musikdelen. Det andet hovedelement er producerdelen. Det er her man sætter sine musikstykker sammen til en færdig sang. Redigeringen foregår enkelt og ligetil. Man kan klippe og klistre i den optagede musik som man har lyst til, og der kan tilføjes op til 8 spor efter behov. Ud over det musik man selv har optaget, har Apple inkluderet massevis af loops, man kan bruge efter behov. De er typisk en til to (op til otte) takter lange musikstykker, som for eksempel en basgang eller nogle guitarriffs. Alene ud fra de inkludere loops, kan man producere noget musik af en kvalitet, der nok vil forbavse mange. I løbet af 10 min efter jeg startede GarageBand første gang, havde jeg produceret et nummer der, borset fra det uoriginale tilsnit, havde en kvalitet så man ikke vill studse over det, hvis man hørte det i radioen.

Når nu Apple har en Mac-udgave af GarageBand ville det være naturligt, hvis man kunne eksportere sine projekter og redigere dem videre på Mac'en, hvor mulighederne trods alt er lidt større, men det kan man af en eller anden grund ikke. Dette er nok GarageBand største (og eneste) fejl. Alt andet spiller (om man så må sige) 100%. Det er vel og mærke baseret på en test på en oprindelige iPad. Jeg havde måske forventet, at det ville køre langsomt og hakkende, men det er ingenlunde tilfældet. Det kører super smooth, så det skal man slet ikke spekulere over. En gang i mellem, får man en meddelelse om, at "projektet optimeres", men det foregår i god ro og orden og derefter kører det hele igen. Der er med andre ord ikke tale om pludselige crash eller dårlig performance. Appen sørger selv for at optimere, når der er behov for det.

Jeg er imponeret

Brugerinterfacet er forbilledligt. Det er designet med så stor overlegenhed, at man næsten må bukke sig i støvet. Hertil kommer en rigtig god hjælpefunktion, så man altid kan få hjælp til de mange muligheder, som der faktisk er en del af.

GarageBand på iPaden er selvfølgelig ikke et professionelt produktionsværktøj, men selv professionelle musikere og komponister vil kunne bruge det som skitse-program på samme måde som en kunstmaler kan skitsere sine ideer ned på et papir med en blyant. Alle os andre kan bare more os og lave noget der lyder længder over hvad vi hidtil har kunnet. Kvaliteten er god nok til, at man ville kunne bruge det rigtigt mange steder, så det er ikke bare et legetøj men et rigtigt værktøj for hobbymusikere og -producenter, der får de fleste værktøjer til at lave et velpoleret musiknummer.

Det bedste af det hele er, at man får hele herligheden for kun 30 kr. Det er et fund til prisen. Havde jeg kunne give 6 stjerner (på iPadguides 5-stjerneskala) var det GarageBand der skulle have det. Jeg er endnu engang imponeret over, hvad iPaden kan præstere. Og ungerne elsker det. Har man børn omkring de 8-10 år kan de sagtes gå i gang med GarageBand.

Hvad vi kan lide: Gennemført, gennemført og gennemført.

Hvad vi ikke kan lide: Manglende mulighed for import af sange fra Mac.

Navn: GarageBand