Gangstar: West Coast Hustle er et spil i stil med Grand Theft Auto (GTA), som mange nok kender. I Gangstar er man en gangster der slår sine folder i Los Angeles. Her skal man udføre forskellige missioner, såsom at stjæle biler, skyde folk, køre gaderæs, flygte fra politiet og så videre. Kort sagt: Vold og hurtige biler. Spillet starter fint med en adrenalinpumpet introsekvens, hvor hovedpersonen og hans makker flygter fra en bank med politiet i hælene. Nogen egentlig sammenhængende fortælling er der dog ikke tale om, omend de forskellige missioner med lidt god vilje har en historie.

Man starter til fods og styrer karakteren med et lille virtuelt joystick i venstre side, mens man i højre side har en action-knap der alt efter om man er bevæbnet eller ej, fungerer som aftrækker eller slag med de bare næver samt en knap der bruges til at gå ind og ud af biler med. Det er heldigvis nemt at styre karakteren. Under kamp låser ens fokus eller sigtekorn fast på modstanderen, så man bare skal koncentrere sig om aftrækkeren og ikke sigtet.

Når man er i et køretøj, hvilket er det meste af tiden, er standardstyringen at man styrer rattet ved hjælp af accelerometeret og gas- og bremesepedalen ved hjælp af to knapper på skærmen. Efter lidt øvelse foregår styringen af bilen også tilpas nemt. Det er blandt andet en fornøjelse at lave en håndbremsevending (dog uden håndbremse). En rigtig sej funktion er, at man i bilen kan skifte mellem forskellige radiostationer, så der altid er noget musik til ens smag.

Styringen af både bil og karakteren til fods kan indstilles til at foregå på andre måder end de beskrevne.

Grafik og lyd

Grafik og lyd hører til i den absolutte top inden for iPhonespil. Spillet foregår i en 3D-modelleret by, komplet med andre biler, fodgængere og så videre. Jeg er faktisk imponeret over, at iPhonen overhovedet kan klare det. Det hele kører nemlig meget flydende. Ikke én gang har jeg oplevet at frameraten gik ned eller at spillet frøs. Selvfølgelig er der nogle grafiske missere her og der, når man kommer tæt på ting eller får en "forkert" vinkel, men generelt set er det rigtigt godt. Ikke helt på niveu med Need For Speed, som jeg tidligere har anmeldt, men selve den verden spillet foregår i er også så meget større, og da det er klaret uden nogle mærkbare loadetider, kan det næsten ikke blive bedre. Min eneste alvorlige anke er, at der er lidt for mange af de samme biler på gaden. Spillet har vel 10-12 forskellige biler, så derfor bliver det lidt ensformigt med tiden, selvom bagrundene varierer fint. Grunden til at jeg ikke hoster op med topkarakter er, at spillet på ingen måde ser ud til at presse iPhonen. Der er med andre ord meget mere at give af endnu - i hvert fald på 3GS.

Lyden fortjener ikke mindre end topkarakter. Tit er bilspil meget ensformige i lyden, der består af en kombination af motorstøj og baggrundsmusik, der kører i loop. I Gangstar, går det hele dog op i en højere enhed. Der er kun musik, når man sidder i en bil og her kan man vælge mellem forskellige stationer på bilradioen. De spiller forskellige musikgenrer, som krydres med morsomme reklame indslag.

Gameplay og holdbarhed

Hvis man kan sætte sig ud over det moralsk forkerte i et spil, hvor man skal køre fodgængere ned, banke uskyldige folk og stjæle biler, er Ganstar faktisk meget sjovt. Det er rigtigt afvekslende og de forskellige missioner er varierende og underholdende. Det føles ikke som noget problem, at der ikke er en overordnet og sammenhængende historie, da de enkelte missioner, hver for sig, hænger fint sammen.

Jeg har spillet Gangstar nogle timer og er slet ikke færdig med alle missionerne. Jeg har faktisk ikke noget overblik over, om jeg er halvvejs eller trekvart færdig, men uanset hvad, er der rigtig mange gode stunder tilbage i spillet endnu. Ud over de nævnte missioner, kan man deltage i nogle "skjulte" missioner, som aktiveres hvis man har stjålet en taxa eller en ambulance etc. Ud over alle disse missioner, kan man fint bare køre rundt i byen og skabe sig åndssvagt - der er altid en ny bil der skal stjæles eller nogle dæk der skal brændes af.

Konklusion

Samlet set er Gangstar: West Coast Hustle super godt - også i forhold til prisen. Det mest imponerende er størrelsen og detaljerigdommen af den grafiske verden. I kombination med lyden, gør det spillet til noget, enhver seriøs gamer skal anskaffe sig.

Dog vil jeg på ingen måde anbefale spillet til børn. Der er simpelthen for meget vold og råhed i Gangstar, og jeg mener endda at Apples vurdering som 12+ er en tand for mild, når man tænker på, at volden og lovovertrædelserne er den centrale handling i spillet. Der er trods alt forskel på at skyde forbrydere ned - eller som i dette spil uskyldige folk.

Spillet kan hentes i App Store til iPhone (link) og til iPad (link)

Gangstar: West Coast Hustle fortjener en plads i retroarkivet. Spillet havde en helt uhørt høj kvalitet, da det kom frem i 2009 - og kan stadig underholde i dag. Denne artikel er bragt som en del af ON X's tema om fede retrospil.