Contre Jour har allerede opnået klassiker status, og er uden tvivl blandt de 10 bedste spil nogensinde lavet til iOS. Det er som om Chillingo, der står bag spillet, har taget det bedste fra LIMBO, World of Goo, Bumpy Road og Cut the Rope og blandet det sammen til et overordentligt velpoleret og velfungerende lille spil. Måske burde man ikke kalde det lille, for med spillets 60 baner er der garanti for vedvarende underholdning.

I Contre Jour styrer man Petit, en lille sort levende klat med et enkelt blinkende øje. Eller det vil sige at man styrer verden rundt om Petit. Man former landskabet, laver bakker og dale; man hæfter elastiske og ikke elastiske tentakler fast i Petit, og slipper dem igen når timingen er korrekt. Derudover er der portaler, blæsere og andre bevægelige dele. Verdenen i Contre Jour er meget interaktiv, og ens hjerne kommer på overarbejde i mange af banerne. Man skal være god til timing, og samtidig overveje rækkefølgen af hændelser hvis man vil indsamle samtlige lysende kugler før man gennemfører.

Et mesterværk

Contre Jour er grafisk set et mesterværk, og lægger for mit vedkomne låg på diskussionen om spil kan være kunst.

Chillingo som står bag spillet, anbefaler at man bruger høretelefoner når man spiller spillet, og det med rigtig god grund. Musikken består af stemningsfuldt komponerede klavertoner, og det er utroligt fængende og passer perfekt til den grafiske stil.

Glem Angry Birds, glem Tiny Wings og glem Fruit Ninja! Contre Jour er et absolut mesterværk, og fortjener en plads på alle iPhone hjemmeskærme. Det ser drøngodt ud og har masser af stemning, gameplayet er underholdende og udfordrende og lyden samt musikken er fængende. Contre Jour er et fænomenalt godt spil og jeg kan kun give det mine varmeste anbefalinger.

Contre Jour fås i App Store (link).