Bøger er Gyldendals store satsning på at få deres ebøger ud på iPaden. Det oplagte havde været, at Gyldendal fik deres bøger i Apples iBooks, men af en eller anden grund, er det ikke en mulighed. Aben ligger sikkert hos Apple, for de meldinger jeg har fra Gyldendal er, at de meget gerne vil have deres bøger i iBooks. Når det nu ikke kan lade sig gøre, har Gyldendal valgt det næstbedste; nemlig at udvikle deres egen app med tilknyttet boghandel.

Når man starter appen, bliver man mødt af en næsten tom bogreol. Den eneste bog i reolen, er en introguide til programmet. Fra bogreolen kan man gå til butikken, hvor man kan bladre sig igennem udvalget af bøger og lydbøger.

Boghandlen

Bøgerne er inddelt i 33 forskellige genrer, lydbøgerne i 19, og til hver bog findes et resume. Det er et pænt udvalg af bøger, men man skal ikke forvente, at man kan finde alt. Det er primært bestsellere og nye udgivelser, man kan finde. Lidt underligt at man ikke har valgt det lige modsatte, nemlig det enorme bagkatalog af gamle klassiske udgivelser og bøger der er udsolgt i papirudgaven. Kort sagt alle de ting, man ikke kan finde i en fysisk boghandel. Der er fordele og ulemper ved digitale medier. En af fordelene er, at man netop ikke har omkostninger til tryk og lager og derfor kan tilbyde smalle titler. Amazon har levet stort på det enorme bagkatalog - man kan finde alt på Amazon - og såden burde det også være for ebøger. Men det kan jo være at det kommer.

Priserne er en del højere end hvad ebøger koster andre steder. Set fra en forbrugers synspunkt, er der absolut ingen god grund til denne overpris, og det viser, at Gyldendal har misforstået et eller andet. Vi vil ikke give mere for ebøger, bare fordi vi køber dem på iPaden frem for andre steder. Og vi vil slet ikke give mere, end hvad fysiske bøger koster. Hvis Gyldendal ikke kan eller vil sænke priserne markant, så har deres ebogssatsning slet ingen berettigelse. Jeg har tidligere snakket med Gyldendal om dette, og de forsvarer sig med, at det koster det samme at udgive en bog som en fysisk bog - ofte endda mere. Hvis det er tilfældet, skal Gyldendal meget hurtigt få ændret deres praksis og procedurer - ellers vil de blive løbet over ende af nye foretagender, der skyder op, og som ikke er bundet er hudrede år gamle traditioner for bogudgivelse.

Selve købet af bøger er lidt bøvlet. Man skal nemlig oprette sig som bruger hos Gyldendal til trods for, at købet sker via ens iTunes-konto. Det er der ingen grund til og det er faktisk lidt forvirrende og uklart, hvorfor dette er nødvendigt. Når man bliver bedt om at logge ind, så regner man selvfølgelig med, at det er med ens iTunes-oplysninger, men det er det altså ikke, man skal oprette en ny profil hos Gyldendal. Når nu Apple tilbyder (kræver) at man bruger deres egen butik, hvorfor så ikke nøjes med det? Ellers foregår det helt som man kunne forvente. Man browser efter sin bog og trykker på købsknappen. Herefter hentes bogen og placeres i den virtuelle bogreol. Herfra kan man til enhver tid tage sin bog frem og læse i den.

Ebogslæseren

Det helt centrale i en ebogslæser er selvfølgelig, hvordan den er at læse på. Bøger er bygget som en læser uden de helt store dikkedarer. En skrabet version, der kan det basale, men absolut heller ikke mere. Dette kan der være ganske god mening i: Hold tingene enkle i stedet for at ødelægge brugeroplevelsen med 117 valgmuligheder og tilpasninger. De muligheder der er, er fuldskærmsvisning, mulighed for at ændre skriftsstørrelsen og fonten, kapiteloversigt og en slider i bunden, så man kan scolle gennem bogen uden at skulle bladre. Det var det hele. Det efterlader et par alvorlige mangler. Vigtigst er bogmærker. Det er ganske enkelt ikke muligt, at sætte et eller flere bogmærker i ebøgerne. Det er meget alvorlig fejl, der skal rettes omgående. Ebogen husker godt nok hvor man var nået til sidst, men bogmærker bruges jo til mange andre ting, for eksempel at markere vigtige eller interessante sider. I denne forbindelse vil en mulighed for at tage noter samt markere og kopiere tekst også være rar. I hvert fald hvis appen skal slå igennem i forhold til studier.

Til gengæld kan man spørge, om muligheden for at justere skriftstørrelsen er så vigtig. Bare fordi det kan lade sig gøre, behøver man jo ikke have det med. Problemet er, at hvis man ændrer skriftstørrelsen, så bliver hele indholder reorganiseret og sat op på ny, fordi der nu kan være mere eller mindre indhold på hver side. Det betyder intet for romaer eller andre bøger udelukkende med tekst. Men for bøger med figurer, grafer, bokse og så videre er det et stort problem, da de også omrokeres og ofte bare skæres midt over, hvis de er placeret ved et sideskift. Hele den oprindelige opsætning ryger med andre ord, når man ændrer skriftstørrelsen. Så kan man jo bare lade være. Ja det kan man, men når nu funktionen er der, så skal den altså laves ordentligt - ellers skal den ikke med.

Bladringen i Bøger foregår som man kan forvente. Der er dog heldigvis ikke den samme emulering af rigtigt papir, som Apples iBooks har. Det er helt fint med mig. Jeg har ikke behov for en fancy bladrefunktion med animationer - jeg ved godt, at jeg ikke sidder med en bog i hånden - jeg skal bare fra en side til den næste. Det klarer Bøger rigtigt godt, det fungerer hurtigt og meget nemt. Man kan med meget små bevægelser bladre fra en side til den næste. Jeg foretrækker klart Bøgers måde frem for iBooks's.

Til gengælds er det irriterende, at Gyldendal ikke har slået iPadens standby-funktion fra. Læser man langsomt eller har brug for at dvæle ved en side i længere tid, så går iPaden på standby. Dette kan man selvfølgelig ændre på generelt for iPaden, men i en app som en ebogslæser, hvor man ikke konstant rører ved skærmen bør udviklerne selv slå standby-funktionen fra.

Import/eksport

Et stort problem ved Bøger er, at man ikke kan importere eller eksportere bøger. Det betyder, at man skal bruge den indbyggede læser, uanset om man kan lide den eller ej. Hvis ikke man kan lide den, så køber man nok ikke ret mange bøger den vej. Det havde været mere oplagt, at man kunne eksportere bøgerne til iBooks eller hvilken læser man nu foretrækker og nøjes med at bruge Bøger som boghandel. Hvis man omvendt er helt vild med den indbyggede læser, så burde man kunne importere bøger købt andre steder. Som det er nu, er det umuligt at få samlet alle sinde bøger det samme sted, hverken i eller uden for Bøger. Resultatet kan meget nemt blive, at man helt fravælger Bøger, da det ikke kan snakke sammen med andre ting.

Jeg synes, at det er meget positivt, at Gyldendal, som Danmarks suverænt største forlag, tager udfordringen op. Det er bare ærgeligt, at udførelsen er så dårlig. Priserne er alt for høje, ebogslæseren er god men mangler helt elementære funktioner og muligheden for import/eksport er ikke eksisterende. Heldigvis er det ting der er meget nemme at få rettet op på, og det forventer jeg bestemt sker, selvom man selvfølgelig kan have sine bekymringer eftersom det er mere end en måned siden appen blev udgivet.

Vi lander med nød og næppe på tre stjerner, godt hjulpet på vej af det gode initiativ og at vi trods alt har fået mulighed for at købe og læse dansk litteratur på vores iPad.

Bøger kan hentes i App Store (link).