Asphalt 5 HD er et suverænt fedt bilspil til iPaden, det kan vi lige så godt fået slået fast først som sidst. Genren er gadekørsel, hvor man skal gennemføre forskellige missioner for at avancere til nye baner. Undervejs tjener man penge, som man kan bruge på nye biler og tuning. Asphalt 5 HD kan derfor sammenlignes med for eksempel Need For Speed Undercover, som vi tidligere har anmeldt til iPhonen. Der er med andre ord et arcadespil, og man skal ikke forvente en køresimulator, hvor realismen er i højsædet. Her taler vi action på drengen og fuld fart frem uden at se sig tilbage.

Otte forskellige missioner og tolv lokationer

Der er otte forskellige missioner; almindeligt væddeløb, hvor det gælder om at komme først; tidskørsel, hvor man skal slå en bestemt tid; duel, hvor man skal slå sine modstander, over to runder, politijagt, hvor man skal stoppe modstandernes biler; flugt, hvor man skal undslippe politiet, pengejagt, hvor man skal indsamle et bestemt beløb; drift, hvor man skal drifte så meget som muligt; og "last man standing", hvor den sidste efter hver omgang ryger ud. Med andre ord god variation, både i sværhedsgrad og stil. Politijagt er klart det sværreste, men det kan lade sig gøre.

Der er tolv forskellige steder man kan køre og hvert sted har fire forskellige af ovennævnte missioner, hvilket giver 48 baner. De tolv steder er alle storbyer verden over og banerne er godt varierede. Alle har dog det til fælles, at der er nogle genveje, som gør det nemmere at komme foran sine modstandere, der ikke bruger disse genveje.

Grafikken er imponerende

Grafikken er suveræn. Det er virkeligt lækkert, at det hele bare flyder, ikke én gang har jeg oplevet lag, og det er imponerende med tanke på den hastighed spillet af og til foregår i; nogle af bilerne kan komme op på over 600 km/t! Der er virkelig stort forskel på oplevelsen i forhold til lignende spil på iPhonen. Banerne er meget detaljerede og der er i den grad kælet for detaljerne, specielt skyggevirkingerne gør det hele meget troværdigt. Variationen i grafikken er også stor. Man kan køre om dagen eller aftenen, i sol eller regn, på asfalt eller brosten, i sne eller på grus. Desuden kan man vælge flere forskellige synsvinkler og styringsmuligheder efter ens smag. Det er en imponerende oplevelse og eneste minus er, at det vil føles underligt fladt at vende tilbage til spil på iPhonen igen.

Biler og motorcykler

Et kapitel for sig er bilerne eller "biler og motorcykler" skulle jeg retteligt skrive, for der er begge dele. Igen noget der øger variationen, da de to styres helt forskelligt. Der er hele 33 forskellige køretøjer at vælge mellemat vælge mellem. En virkelig smart detalje er, at ens modstandere tilpasses den bil/motorcykel, man har valgt. Det betyder, at det ikke er nogen fordel bare at vælge den hurtigste bil. Man kan frit vælge mellem alle biler hele vejen gennem spillet og stadig have lige gode chancer for at vinde, smart. Alle biler kan tunes efter behag i garagen, hvis man har penge til det. For både tuning og de enkelte biler koster penge, som man tjener undervejs i spillet. Ydermere skal man gennemføre et bestemt antal baner for at få mulighed for overhovet at købe bilerne. Variationen stiger altså, jo længere man kommer frem i spillet.

Lydsiden kan desværre slet ikke følge med grafikken. Der er den sædvanlige motorstøj og hårdtpumpede sange. Problemet er bare, at der ofte slet ikke spilles musik, det kommer og går lidt tilfældigt.

Alt i alt er Asphalt 5 et must have på iPaden. Det er kælet for detaljerne og den store styrke er variationen, man bliver stort set aldrig træt af at spille fordi der er så mange kombinationsmuligheder. Genspilsværdien er meget stor.

Hvad vi kan lide: Variationsmulighederne; mange lækre biler at vælge mellem og mange forskellige lokationer. Der er nemt at komme i gang med, og der er action fra første sekund. Fænemonal grafik, der bare flyder, så det er en leg.

Hvad vi ikke kan lide: Lydsiden er for svag. For besværligt at "tune" bilerne i garagen; skal bilen toptunes, skal man manuelt gennem 30 enkelte deltuninger. Jeg oplevede også en bug, der betød at på trods af at alle baner var gennemført, blev de tilhørende biler ikke låst op. Onlinedelen er desuden for svag.

Købe eller ikke købe: Køb, køb, køb! Er man bare et lille smule drengerøv eller har hang til aktion og fart, skal man straks investere i Asphalt 5 HD til iPaden. Det er et meget lækkert spil, der ikke kan laves meget bedre.

Opdatering: Asphalt 5 HD er desværre udgået fra App Store. Der findes dog andre udgaver af spillet, så prøv en søgning i App Store på "Asphalt".