Angry Birds bygger på et gameplay der er set før: Man har en slangebøsse eller katapult og skal ramme fjernerne, som er mere eller mindre godt beskyttet af for eksempel træbjælker eller sten. Denne gang har det dog fået et twist. Man skyder ikke med sten eller kugler, men med forskellige fugle. De fjender man skal ramme, er nogle grønne grise, der har stjålet fuglenes æg.

De forskellige fugle, jeg er indtil videre stødt på tre forskellige, har være deres karateristika: En slags flyver som en sten, en anden slags kan dele sig i luften og en tredie kan øge farten undervejs. Man vælger ikke selv hvilke fugle man vil skyde med. De er giver på forhånd på de enkelte baner, der således har karakter af at være et puslespil, hvor man ikke bare skal have god præcision, men også regne ud, hvordan man får ram på de grønne grise, med de skud man nu har. Selve styringen i spiller er meget enkel; man trækker i slangebøssen og vælger vinklen, man vil skyde i. Når man slipper fingeren igen, ryger fuglen afsted. Man får ram på den grønne grise ved enten at ramme dem direkte, eller ved at man får noget tungt til at falde ned i hovedet på dem.

Der er ingen indstillingsmuligheder i spillet uden over, at man kan slå lyden til og fra. Når de enkelte baner først er gennemført, kan de spilles frit. Pointscoringen er på baneniveau og alt efter hvor god man er kan man få en, to eller tre stjerner.

Grafik og lyd

Grafikken i Angry Bird er lige i øjet. Den er virkelig lækker og gennemarbejdet over hele linien. Den er ikke nyskabende på nogen måde, men udført på en god, solid og klassisk måde.

En lækker detalje er, at man kan vende iPhone den ene eller den anden vej (det vi sige med home-knappen til højre eller venstre), som man selv ønsker.

Lyden er i samme klasse som grafikken.

Gameplay og holdbarhed

Angry Birds gameplay er vanedannende på den klassiske måde, hvor man liiiige skal gennemføre en bane inden man stopper. Det er så dejligt enkelt at gå til at både børn og voksne kan være med. En af de store fejl, man alt for ofte ser ved spil, der henvender sig til børn er, at der er for mange knapper og indstillinger, der indbyder til at blive trykket på. Hvilket så bliver gjort med det resultat, at det er for svært at komme i gang på en ordentlig måde. Sådan er det heldigvis ikke i Angry Birds.

Fra jeg installerede det, til jeg stoppede første gang, gik er vel en time, hvor jeg vel sagde til mig selv 35 gange, at nu var det sidste forsøg. Hvorvidt det er sjovt at spille om to måneder ved jeg ikke. Jeg er bare så begejstret, at jeg med det samme farede i blækhuset og skrev en anmeldelse. Mit bud er dog, at det holder; der er nemlig en eller anden vellyst ved at skyde ting i stykker med en slangebøsse - også grønne grise i glashuse.

Konklusion

Angry Birds er et fantastisk spil. Jeg vil ærligt indrømme, at jeg ikke have forventet ret meget. Et spil om sure fugle og grønne grise, sætter ikke gang i de helt store forvetninger. Men der blev jeg snydt, for spillet er i den grad i orden og fortjener at komme ud på de danske iPhones hurtigst muligt.

Spillet kan også anbefales til børn, der med garanti vil synes om det lækre og skøre univers. Men tag ikke fejl, Angry Birds er ikke et decideret børnespil - blot lavet så genialt at det favner alle - og det er noget af en bedrift.

4 store stjerner.

Link til App Store