Når man gendanner eller opdaterer sin iPhone eller iPad i iTunes går der af og til et eller anden galt og man får en fejlmeddelelse. Disse iTunes-fejlmeddelser er sjældent noget man kan bruge til noget, da man oftest bare får oplyst, at der er en ukendt fejl som angives med en fejlkode i form af et tal. Nogen nærmere forklaring eller løsningsforslag kommer iTunes ikke med.

Heldigvis er disse fejl ikke helt ukendte. I hvert fald er der ofte en god forklaring på hvad en given fejlmeddelelse i iTunes dækker over.

Typisk ser en fejlmeddelelse ud som følger:

“iPhone [enhedens navn] kunne ikke gendannes. Der opstod en ukendt fejl [fejlkode]”.

Det vigtige her er den fejlkode – det tal – der angives til sidst. Find tallet i den oversigt over de hyppigste fejlmeddelelse, jeg har skrevet nedenfor. Her står der hvad fejlkoden betyder og hvordan problemet løses. De bygger på mine egne erfaringer indsamlet gennem flere år og hvad jeg har kunnet finde rundt omkring på nettet.

De almindeligste fejlmeddelelser i iTunes – sådan løser du dem

Bemærk at der kan være lidt forskel på hvordan en given fejl løses alt efter hvilken enhed du har. Virker løsningen ikke første gang, så prøv en gang mere. Nogle gange skal man bare prøve nogle gange for at få det til at virke.

Typisk er løsningen at sætte sin iPhone i DFU-mode. Se her hvordan du gør det: Sådan sætter du din iPhone eller iPad i DFU-mode

Fejl (1)
Betyder at din iPhone ikke er ordentligt i den såkaldte DFU-mode. Sæt din iPhone i DFU-mode og prøv igen. Fejlen kan i sjældne tilfælde skyldes et hardwareproblem.

Fejl (3)
Fejlen er typisk forårsaget af et hardwareproblem.

Fejl (6)
Betyder at din iPhone ikke er ordentligt i den såkaldte DFU-mode. Sæt din iPhone i DFU-mode og prøv igen.

Fejl (9)
Denne fejl er er relativ sjælden, så mine erfaringer er sparsomme. Noget tyder på, at fejlen kommer, hvis gendannelsesprocessen af en eller anden grund bliver afbrudt midt i forløbet. Løsningen er at prøve en igen.

Fejl (10)
Denne fejl kommer når man forsøger at gendanne sin enhed til en firmware der ikke understøttes af iTunes. Typisk fordi iTunes ikke er opdateret. Løsningen er at opdatere iTunes og prøve igen.

Fejl (20)
Denne fejl kommer når man forsøger at gendanne sin enhed til en firmware der ikke understøttes af iTunes. Typisk fordi den version af iOS man vil gendanne til er for gammel og ikke længere understøttes af iTunes. Løsningen er at bruge en ældre udgave af iTunes eller at opdatere iOS til en nyere version.

Fejl (21)
Ukendt fejl, der typisk skyldes hardwareproblemer.

Fejl (23)
En fejl der kommer, hvis der sker en fejl under flash af basebandet. Telefonen bliver fastlåst i recovery-mode, fordi iTunes ikke længere kan finde iPhonens IMEI-nummer. Der findes pt ingen kendt metode til at løse problemet på.

Fejl (28)
Skyldes som regel en hardwarefejl. Kan af og til løses ved at sætte iPhonen i DFU-mode og prøve igen.

Fejl (39)
Optræder når man forsøger at synkronisere sin iPhone med computeren. Typisk når man forsøger at slette billeder. På Mac kan en løsning være at slette cachen i iPhoto eller Fotos.

Ellers kan man i iTunes med iPhonen tilsluttet gå til Fotografier og fjerne markeringen ud for alle fotos. Det vil slette alle de fotos der er synkroniseret over på iPhonen. Nu burde man kunne synkronisere igen.

Fejl (53)

Fejlen opstår fordi iPhonen fejler en sikkerhedstest i iTunes. Opdater iTunes for at løse problemet.

Fejl (1011) og Fejl (1015)
En fejl som kommer når man op- eller nedgraderer sin firmware. Rent teknisk skyldes fejlen af basebandet fejler sikkerhedsproceduren. Gendannelsesprocessen går derfor i stå. Rent praktisk betyder det, at kun selve firmwaren, men ikke basebandet, er blevet op- eller nedgraderet. iPhonen vil derfor stadig være i recovery-mode. Løsningen er at sætte iPhonen i DFU-mode og prøve igen.

Fejl (1403)
Betyder at firmwarefilen er beskadiget. Prøv at hente filen igen.

Fejl (1600-1650)
Fejl der typisk skyldes problemer med USB-kablet. Udskift kablet og prøv igen.

Fejl (3200)
Skyldes manglende kommunikation med eller godkendelse af opdateringen på Apples servere. Prøv igen et par gange, så burde det lykkedes. Se eventuelt også her: Har du problemer med opdateringen til iOS 5?

Fejl (3259)
Skyldes netværksproblemer. Slå firewall og antivires fra og prøv igen.

Fejl (3601)
Opstår hvis ens nye iPhone har det samme navn som en tidligere iPhone, der har været anvendt i samme iTunes. Giv din nye iPhone et unik navn.

Fejl (13019)
Denne fejl opstår under synkronisering af indhold til iPhonen. Fejlen er relateret til memoer (voice memos), så den hurtige løsning er at slette alle memoer på iPhonen og i iTunes og synkronisere igen. Vil man bevare sine memoer, kan man fjerne fluebenet ved “include voice memos” under Musik-fanebladet i iTunes, så man ikke synkroniserer memoerne. Hvis det ikke virker, er den eneste løsning at gendanne telefonen (husk at tage sikkerhedskopi).

Andre fejl

Der findes masser af andre fejl. Typisk falder de i en af to kategorier. Enten skyldes de hardwarefejl eller problemer med kommunikationen til Apples servere. Prøv at sætte iPhonen i DFU-mode og prøv igen. Andre løsningsforslag er at skifte kablet. Genstart evt. også iTunes eller din computer inden du prøver igen.

Jeg hører gerne om andre fejlmeldinger eller andres erfaringer med ovenstående fejl.

Artiklen ajourført i november 2016.

Ebog cover

Kunne du bruge tippet?

Der er mange flere hvor det kommer fra. Jeg har samlet mine 100 bedste iPhone-tips i en ny ebog.
Bogen har toppet bestsellerlisten i iBooks Store og kan købes for kun 49 kr.