Danske Bang & Olufsen lancerer ny iPhone-afspiller som første bud på et nyt B&O-koncept. B&O har i mange år været kendt for dyre produkter og for ikke at være specielt fremsynede, når det handler om at fange nye tendenser (eller bare give sig god tid, alt efter hvordan man ser på det) - B&O lancerede først en iPhone-dock i slutningen af 2010. Det sidste er der ikke lavet om på, men det første ønsker B&O et opgør med. Derfor lancerer de et nyt prisbilligt subbrand under navnet B&O Play. Det med prisbilligt vender vi tilbage til.

Superlækkert design

Første skud på stammen er iPhone-afspilleren Beolit 12, som B&O har præsenteret på forbrugerelektronikmesse i Las Vegas. Enheden bærer, på trods af at designet ligger et stykke fra hvad vi normalt ser fra B&O's hånd, tydeligt præg af at være godt designet - ualmindeligt godt endda. Måske en anelse mere tidsløst end vi er vant til fra den side - eller er et retrodesign i virkeligheden bare det, der er in lige nu? Lækkert ser det i hvert fald ud og man skal lede meget længe efter noget i samme designmæssige klasse. Den fås endda i flere forskellige farver. Lad os endelig kippe med flaget for den danske møbeldesigner Cecilie Manz, der står bag Beolit 12.

100% trådløs

Enheden, der kører på genopladelige batterier med 8 timers batteritid, og derfor er 100% trådløs, har indbygget AirPlay-teknologi, så der er ingen tvivl om, hvem målgruppen er: Apple-segmentet. Der er dog også indbygget ethernet, så man kan streame musik fra en almindelig computer.

Beolit 12 udstyret med en digitalt klasse D-effektforstær på 120 watt og er bestykket med to 2" diskantenheder og en 4" basenhed. Størrelsen og vægten på 2,6 kg er nogenlunde som en gammeldags transistorradio, så man må forvente, at målgruppen og brugen af Beolit 12 er den samme. En enhed til køkkenet, haven eller en tur på stranden.

Prisbillig...

Og lad os afslutningsvis komme tilbage til ideen med det prisbillige B&O Play brand. Prisbillig skal nemlig tages meget lidt bogstaveligt. Beolit 12 kommer til at koste omkring 5.400 kroner, hvilket er alt for dyrt for en enhed med det brugsområde. Måske er det billigt efter B&O målestok, og hvad man rent faktisk får for pengene, men nu er ideen jo at konkurrere med resten af markedet, og her rækker 5.400 kroner rigtigt langt. 5.400 kroner for en enhed, der aldrig kan fungere som anden et en sekundær enhed, er ganske enkelt at skyde over målet.

B&O skal dog nok finde et marked og Beolit 12 er trods alt billigere end selskabets iPad-dock til 7.700 kroner. Hele ideen med Play-branden er dog at gøre B&O mere ungt og få børstet støvet af det traditionelle B&O-image, der nok har mange trofaste disciple, men også svært ved at få fat i et nyt publikum.