Med Apple iPad Camera Connection Kit, herefter kaldet iPad Camera Kit, kan man overføre billeder fra et digitalt kamera til iPaden uden at involvere en computer i forløbet. Det er meget anvendeligt i visse situationer og desuden giver det en række bonusfunktioner, der intet har med billeder eller digitale kameraer at gøre overhovedet.

iPad Camera Kit består faktisk at to forskellige stykker hardware. De har begge en dock-connector i den ene ende og et USB henholdsvis SD-slot i den anden ende. USB-stikket betyder at man kan tilslutte ethvert digitalt kamera, blot man har det rette kabel, hvilket er det samme, som man ville bruge ved tilslutningen til en computer. SD-slottet spiser selvfølgelig kun SD-hukommelseskort, omend man via en adaptor, der ikke følger med, kan bruge mini SD-kort.

Jeg finder det lidt underligt, at man skal købe begge enheder. Hvorfor sælger Apple dem ikke hver for sig til den halve pris? Har man kun brug for den ene, har man den anden i overskud. I disse dage, hvor brug og smidvæk-kulturen er under afvikling, virker det ikke så gennemtænkt igen.

To hovedfunktioner

Selve funktionaliteten er der intet i vejen med. Når man har tilsluttet sit kamera eller SD-kort vises der thumbnails på iPadens skærm, og man kan herefter vælge at importere de billeder man ønsker. Efter fuldendt import bliver man spurgt om man vil slette billederne på kortet eller beholde dem. Alt foregår med andre ord fuldstændigt som når man importerer billeder til sin computer.

iPad Camera Kittet har to hovedfunktion; Den ene er, at man kan bruge iPaden som mellemlager for ens billeder. Man kan med andre ord frigøre plads på sit hukommelseskort i kameraet ved at lægge billeder over på iPaden og herfra importere dem til computeren. På mac foregår det nemt ved at man tilslutter iPaden til computeren og åbner iPhoto, hvor man kan importere billederne som fra et hvert rigtigt kamera. Opløsningen er der ikke pillet ved undervejs, det er den samme fil, som ligger på kameraet – iPaden har ikke nedskalleret eller noget. Man taber altså ikke kvalitet, ved at bruge iPaden som mellemlager. Det gør, at man ikke længere behøver tænke så meget over kameraets hukommelse. Optager man i RAW-format kan et billede godt fylde ret meget, så der selv på et 4GB-kort kun kan ligge omkring 225 billeder. De får hurtigt ben at gå på, men i stedet for at skulle gemme et komprimeret billeder på kameraet for at få mere plads, kan man nu bare smide billeder over på iPaden i fuld opløsning. Det er smart.

Den anden funktion er, at man kan bruge iPaden som fremvisningsenhed. Uanset hvordan man vender og drejer det, er et kamera skærm ikke ret god og i hvert fald ikke stor. Nu kan man bare tilslutte iPaden og se billeder i stor størrelse, hvis man arbejder i felten eller hvis man bare vil vise det frem for en gruppe.

Alene disse to ting gør iPad Camera Kit pengene værd. Det er begrænset hvor meget SD-kort man får for de 327 kroner det koster. Har man bare en gang prøvet at stå i en situation, hvor man skal til at slette billeder, fordi man ikke har mere plads på kameraet, så er der ikke så meget at betænke sig på.

One more thing…

Men for at det ikke skal være løgn, så er der et par bonusting i hatten, der også for nogen alene vil være pengene værd, selvom de ikke skal bruge den egentlige kamera funktionalitet. Som sagt har den ene af de to medfølgende enheder nemlig en USB-port. Det betyder, at man rent faktisk kan tilslutte forskelligt andet USB-tilbehør. Det gælder for eksempel USB-hovedtelefoner og tastaturer, men sikkert også andre ting. Dette må man dog eksperimentere lidt med, da det ikke er en del af den oprindelige ide, og der derfor ikke gives nogen garantier. Man skal derfor ikke blive skuffet hvis ikke det virker.

Man kunne så håbe på, at Apple tog skridtet og lod USB-porten være tilgængelig til andre ting. Det kunne for eksempel være fedt at kunne gemme data på et tilsluttet SD-kort eller at kunne tilslutte en printer et eksternt drev etc. Så ville vi være meget tæt på, at kunne bruge iPaden som en egentlig computer. For god ordens skyls skal det noteres, at kittet ikke virker med iPhonen eller iPods.

Jeg synes, at Apple iPad Camera Connection Kit er alle pengene værd.

Hvad vi kan lide: Det enkle design og den nemme ibrugtagning.

Hvad vi ikke kan lide: Lidt underligt, at kittet består af to dele. Man burde kunne købe dem hver for sig.