Sidste år testede jeg de forskellige musiktjenester på iPhonen og kom med min anbefaling (Apple Music). En af de tjenester jeg ikke testede var YouSee Musik. Grunden var at YouSees musiktjeneste kun kan fås ved at abonnere på et af de produkter YouSee tilbyder. Den er med andre ord bundled til abonnementer hos YouSee og derfor ikke direkte sammenlignelig med de frie tjenester som Apple Music, Tidal eller Spotify. Derfor lå den uden for de afgrænsinger jeg havde sat op for testen.

Jeg har nu testet YouSee Musik i dagligt i flere måneder

Siden har jeg i adskillige måneder dagligt brugt YouSee Musik for virkelig at komme i dybden med tjenesten. Lad mig bare med det samme sige at jeg er blevet positivt overrasket. Jeg har for nogle år siden haft bredbånd via TDC og dengang var tjenesten ikke til at råbe hurra for. Derfor havde jeg ikke de store forventninger - for at sige det mildt - denne gang. Men mine fordomme er i den grad blevet gjort til skamme.

YouSee Musik er faktisk en ganske god musiktjeneste, dog med visse mangler. Hverken flere eller færre mangler end de andre lignende tjenester, men alligevel noget der irriterer. Eksempelvis kan man ikke flytte rundt på musiknumrene i afspilningskøen (eller også kan jeg bare ikke finde ud af det, men så er det bare dårligt design istedet for en mangel).

Det væsentligt - musikudvalget - fejler dog ikke noget og kvaliteten af stream er god. De småting der ikke fungerer optimalt relaterer til hvordan man organiserer spillelister etc. Præcis lige som andre tjenester har deres mangler i selve brugergrænsefladen.

YouSee er lige så god som de andre - den perfekte musiktjeneste findes ikke

De forskellige tjenester har som sagt alle hver deres mangler - den perfekte musiktjeneste findes ganske enkelt ikke - og typisk er det ikke de samme mangler de forskellige tjenester har. Alt efter hvad man lægger vægt på, kan det derfor føles som om der er stor forskel tjenesterne i mellem. Det er der ikke. Men det den ene mener er en graverende mangel, er ligegyldigt for den anden og omvendt.

Mit råd er derfor at prøve sig frem. Benyt de enkelte tjenesters tilbud om en gratis prøveperiode og find ud af hvilken en der passer bedst til dit behov og temperament. Og her kommer koblingen til YouSees abonnementer igen ind i billedet. Man kan ganske enkelt ikke komme i nærheden af tjenesten uden at være kunde hos YouSee. Derfor er tjenesten ikke relevant med mindre man er eller ønsker at blive kunde hos YouSee. Jeg er godt tilfreds med mit nuværende teleselskab og har ikke lyst til at blive kunde hos YouSee. Så derfor er det for mig i virkeligheden irrelevant hvor god eller dårlig YouSee Musik er. Var YouSee Musik en standalone tjeneste, ville jeg ikke tøve med at anbefale den. Nu bliver det en lidt halvlunken anbefaling baseret på om du er kunde hos YouSee eller ej.

For er du kunde hos YouSee allerede, er der ingen grund til at kaste penge efter en anden tjeneste. YouSee Musik leverer varen. Omvendt vil jeg ikke gå så vidt som at anbefale folk at skifte til YouSee alene på grund af deres musiktjeneste. Det er nemlig heller ikke bedre end andre tjenester. Selv holder jeg meget at at kunne vælge frit. Teleabonnementer for sig - og musiktjenester for sig. Så kan jeg skifte den ene uden at skulle skifte den anden.