Som jeg har været inde på nogle gange er tendensen blandt de unge, at Facebook blive mindre og mindre relevant. Flere og flere teenagere fravælger Facebook og søger mod andre græsgange. Dette er en selvfølgelighed, for nye generationer har nye behov. Det gælder det sociale liv på nettet, som det gælder alt andet.

Firmaet Facebook sidder dog langt fra på hænderne. De har købt Instagram, der i øjeblikket er det mest populære sociale medie blandt de unge, og for godt et år siden købte Facebook også appen WhatsApp, der bruges til at sende beskeder med. Prisen var mere end svimlende 100 mia. danske kroner. Dengang havde WhatsApp 450 millioner aktive brugere på månedsbasis. I dag er tallet vokset til 800 millioner, og fortsætter tendensen passeres 1 milliard aktive brugere inden årets udgang. Måske var de mange milliarder Facebook spenderede ikke så dårligt givet ud endda.

Problemet er bare at WhatsApp aldrig har indtjent så meget som en bøjet 50-øre. Appen mangler fuldstændig, som tilfældet er med Instagram, en forretningsmodel. Begge dele er gratis at bruge, og helt fri for reklamer. Facebook lever ellers af at vide alt om folk, og sælge det videre til højestbydende. Sådan er det ikke med WhatsApp. Her er grundideen, at de helst vil vide så lidt som muligt om deres brugere. I princippet koster det 7 kroner om året at bruge tjenesten, men i praksis er det vist aldrig nogen, der har betalt. Det gør det altså svært at tjene penge på appen. Man må næsten antage, at Facebook er bange for - og med god grund - at folk forsvinder i det øjeblik der begynder at dukke reklamer op.

Indtil videre står det derfor hen i det uvisse, hvad Facebook reelt vil med de snart 1 milliard WhatsApp-brugere. Måske handler det bare om at sikre sig, at de i hvert fald har snor i dem, så de i det mindste ikke løber over til konkurrenterne under deres flugt fra den gamle traditionelle Facebook-tjeneste.