iOS har som spilplatform på mange måder allerede toppet. Dermed ikke sagt, at iOS i dag ikke er bedre end nogensinde eller at hardwaren ikke er vanvittig leveringsdygtig. Det skal der ikke herske tvivl om at den er, men spiludviklerne er ikke fulgt med. iOS har mistet sin uskyld og idag handler spil - og mange andre apps - om via in app-køb at vriste så mange penge op ad lommerne på brugerne som muligt. Ofte er den væsentligste parameter, når der skal laves nye spil, at der tænkes mulighed for in app-køb ind. Resten er bare fyld rundt om dette.

Det var noget helt andet i gamle dage. Her herskede der en lyst til at gribe de nye muligheder som touch-platformen gav os og konstruere spil i verdensklasse. Året 2011 må stå som et af højdepunkterne. Det væltede frem med gode og nyskabende spil. Udviklerne havde brugt et par år på at finde sig til rette på platformen, og der herskede en mentalitet om at alt kunne lade sig gøre. Det kunne det også. Alene i sommeren og efteråret 2011 kom der tre af de bedste spil nogensinde til iOS. Selv idag mange år senere kan det tælles på ganske få fingre, hvor mange gange spillene fra dengang er blevet overgået.

Tre klassiske mesterværker til iOS

Vi har at gøre med tre klassiske mesterværker fra iOS's storhedstid. Tre spil der har det til fælles, at der er kælet for detaljerne. Tre spil hvor der først og fremmest er lagt an på at give den absolut bedste brugeroplevelse uden at gå på kompromis. Tre spil der har turde tænke anderledes og hvor man som bruger sidder og tænker "det var lige godt fandens", når man bliver draget ind i deres forunderlige verden. Der er i alle tilfælde tale om puzzles. Puzzle-genren gør sig utroligt godt på en trykfølsom skærm, og i disse tre spil går alt op i en højere enhed i en grad som man ser sjældent nu til dags.

Machinarium er i en klasse for sig

Jeg starter fra toppen. Cremen af cremen. Spillet Machinarium er i en klasse for sig. Det udspiller sig i en sær postapokalyptisk verden, hvor man skal bygge en robot af skrot og klare en masse udfordrende opgaver.

Læs vores fulde omtale af Machinarium eller mere nærliggende: Køb spillet med det samme i App Store (link).

The Tiny Bang Story betager en fra første færd

Det næste spil, The Tiny Bang Story, minder en del om Machinarium - hvilket jo kun borger for kvaliteten. Det er svært ikke at lade sig betage af dette spil, og lade sig forsvinde ind i den stemningsfulde verden. Derfor er det også et spil, der kræver lidt mere end fem minutters opmærksomhed.

Læs vores fulde omtale eller køb i App Store: iPhone (link) eller iPad (link).

Contre Jour er et fænomenalt godt spil

Det sidste spil skiller sig ud fra de andre, da det er et mere fysisk betonet puzzle. Contre Jour er et absolut mesterværk og fortjener en plads på alles hjemmeskærm. Det ser drøngodt ud og har masser af stemning, gameplayet er underholdende og udfordrende og lyden samt musikken er fængende. Contre Jour er et fænomenalt godt spil.

Læs vores fulde omtale eller køb det i App Store (link).