"En sund sjæl i et sundt legeme." Sådan lyder et gammelt ordsprog. Det kan godt være, at ordsproget har en del år på bagen, men det bærer stadig rundt på rigtig meget sandhed. Masser af nye undersøgelser viser, at der er en klar forbindelse i mellem, hvor god form man er i, og hvor lang tid man kan koncentrere sig ad gangen. Derudover er der også en lighed mellem ens fysiske form, og ens psykiske tilstand. Man har som regel mindre risiko for at få stress og depression, hvis man er i god fysisk form.

Mange mennesker bruger i disse tider rigtig mange timer foran en computer. Det er blevet hverdag for en stor gruppe af samfundet at befinde sig i et kontor med udsigt til en computerskærm i otte timer om dagen. Med et fast arbejde, og måske et par børn, kan det være svært at finde tiden til at få trænet sin krop, så man kan holde hovedet klart. Heldigvis findes der træningsudstyr, som man kan have derhjemme.

Træn, når tiden er til det

Forskelligt træningsudstyr, som fx træningsbolde, træningselastik, og foam ruller kombineret med en træningsapp kan sørge for, at man får det man har brug for. Der findes et hav af apps, som kan hjælpe med at strukturere ens træning på en måde, så man for det bedste ud af det, men samtidig kan gøre det, når tiden er til det.

De mange forskellige apps har også forskellige fokuspunkter. Der er apps, der udelukkende fokuserer på, hvor mange armbøjninger eller maverulninger, man kan tage. Der er apps, der er specielt designet til at optimerer din faste løbetur. Men der er også apps, der arbejder mere generelt med hele kroppen. Med meget simpelt træningsudstyr, kan man i samarbejde med en sådan app opnå pæne resultater inden for en rimelig tidsperiode.

Med en træningsold kan man træne sine coremuskler. Træningsbolden fungerer som et træningsudstyr, der træner balancen. Mavemuskler og ryggen har enormt godt af den statiske træning, som en bold kan give. Træningselastikkerne kan i modsætning til bolden fungere som dynamisk træning. Her er der sammentrækning og udstrækning af musklerne. Elastikkerne kommer i forskellige farver med forskellig styrke. Det betyder, at der er en eleatik til de store lårmuskler, men der er også en træningselastik til de mindre muskelgrupper som fx biceps i overarmen.

Mange korte sessioner

Med de forskellig apps kommer også forskellige strukturer af træningen. De fleste har dog det tilfælles, at træningssessionerne ikke varer meget længere end ti til tyve minutter. Det betyder, at man har tid til at klemme en gang træning ind, mens kartoflerne koger, eller mens den lille sover til middag.

De mange små korte træningssessioner kan til sammen sørge for, at man for dækker sit behov for fysisk aktivitet. ”Mange bække små gør stor å.”