I snart 15 år har analysefirmaet Piper Jaffray hvert halve år kigget nærmere på de amerikanske teenagere. De bliver blandt ander spurgt hvilke gadgets de har, hvad de bruger dem til, og hvad de har planer om at købe. Typisk deltager 6.000-7.000 teenagere i undersøgelsen.

Fra disse undersøgelser ved vi eksempelvis at brugen af Facebook er kraftigt på retur blandt de unge. Vi ved også at deres foretrukne mærke inden for håndtasker er Michael Kors. Og at flere og flere spiller computerspil.

Teenagere fortæller noget om fremtidens tendenser

Teenagere er per definition interessante, fordi de tegner fremtiden. Der er her nye trends slår først igennem. Vil man have et overblik over, hvad der sker i samfundet generelt om nogle år, så er det blandt teenagere, man skal finde svaret. Appelerer man alene til det modne segment vil ens kundekreds helt af sig selv svinde ind år efter år. Det er blandt andet det problem papiraviserne kæmper med. Derudover er teenagere i sig selv økonomisk interessante. De amerikanske teenagere står for et marked på omkring $75 milliarder årligt.

To tredjedele har en iPhone

Blandt de interessante ting i den seneste undersøgelse, der netop er kommet på gaden, er at antallet af teenagere der ejer en iPhone ser ud til at have nået sit mætningspunkt. Gennem de sidste år er antallet ellers steget og steget, men ser nu ud til at have fundet en stabilt leje. Det ville selvfølgelig ske før eller siden uanset hvad. Det interessante er, hvor højt det ligger. To tredjedele af alle amerikanske teenagere har nemlig nu en iPhone. Det var det samme for et halvt år siden. Det er et næsten absurd højt niveau. Noget absolut ingen havde forestille sig da iPhone blev lanceret.

Tallene og tendensen for iPaden er stort set de samme som for iPhonen.

En helt uhørt markedsandel

Forestil jeg, hvis en bilproducent havde samme markedsandel. Eller en hvilken som helst anden producent for den sags skyld. Det mest populære tøjmærke, Nike, har kun en markedsandel på 25% blandt de unge.

Hvad mere interessant er, at endnu flere fortæller, at de planlægger at købe en iPhone. Sådan har det altid været. Det er flere der vil have en iPhone, end dem der ender med at få den. Formodentligt er det prisen der er afgørende. I hvert fald viser andre undersøgelser, at selvom folk helst vil have en iPhone, ender de ofte med at måtte nøjes med en Android-telefon fordi de har en noget mere attraktiv pris.

Apple Watch er ikke interessant nok

En anden interessant ting er, at Apple Watch ikke har det store tag i de unge. I efteråret var 16% interesseret i Apples smartur. Her i foråret er tallet faldet til 11%. Det er nogenlunde samme niveau, som planlægger at købe en iPad mini. Der angives desværre ikke nogen årsag til hvorfor de unge ikke er specielt interesseret i Apple Watch. Ifølge folkene bag undersøgelsen skal det tolkes som en "vent og se"-tilgang, da ingen rigtig ved hvad Apple Watch for alvor har at tilbyde. Til gengæld er der ingen tvivl om, at hvis uret slår igennem, så får vi en ketchup-effekt, hvor det så pludselig går hurtigt.

Den næste undersøgelse kommer i oktober, og her får vi de første rigtige tal for om Apple Watch får fodfæste blandt teenagerne - eller om Apple må nøjes med at appellere til de voksne.

Du kan se et udplug af undersøgelsens konklusioner om teenagerne og deres vaner i denne infografik.