I november sidste år afslog Snapchat et bud fra Facebook på $3 milliarder, og et endnu højere bud fra en kinesisk internetgigant. Og noget tyder på, at det har kunnet betale sig at have is i maven. Efter en ny investeringsrunde vurderes den populære messenger-app nemlig nu til at have en værdi på svimlende $10 milliarder. Det skriver Wall Street Journal.

Snapchat, der har 100 millioner aktive brugere, er bemærkelsesværdig fordi virksomheden aldrig har tjent så meget som en bøjet cent siden stiftelsen i slutningen af 2011. Vi tager den lige igen: Snapchat genererer ingen penge, men er alligevel prissat til hvad der svarer til 56 milliarder kroner. Værdien ligger i brugerne. Dig og mig.

Det lyder til at kæden er hoppet af et sted. At brugerne kan have så stor en værdi, er nok svært at forstå og se rimeligheden i, som almindelige hårdarbejdende dansker. Faktisk var Snapchat-ideen og forretningsmodellen også så dårlig, at adskillige investorer takkede nej til at smide penge i selskabet. Andre så dog lyset, og i flere omgange har Snapchat lukket eksterne investorer ind. De to oprindelige ejere af firmaet ejer dog stadig 25% af aktierne værd, og kan derfor trods alt se frem til en pænt beløb, hvis Snapchat bliver solgt eller går på børsen.

Det store spørgsmål er nok, om boblen når at briste inden de når så langt.