Bruger man de klassiske dansk-unavngiven-teleanalytiker-briller, kan Samsung-mobiler efterhånden kategoriseres som en nicheprodukt i USA. iPhonen lægger i hvert fald stadig større afstand til Samsung i hjemlandet. Det viser nye tal fra comScore, der måler på telefonerne i den amerikanske befolkning snarere end salget i butikkerne.

De nye tal viser, at Apple går frem til 44,2% (+1,8%), mens Samsung går tilbage til 27,3% (-1,3%). iPhonens andel i den amerikanske befolkning er altså 62% højere end Samsungs.

Kigger man på styresystemer, så fører Android stadig med 51,4% over iOS' 44,2%. iPhonen har dog halet noget ind de sidste kvartaler, og det er ikke utænkeligt at Apples ene telefon på et tidspunkt overgår samtlige Android-mobiler til sammen. Afstanden er i hvert fald nu nede på omkring 7 procentpoint.

Microsoft har stadig ikke fået gang i væksten. Tværtimod går de 0,1 procentpoint tilbage siden sidste måling. Redmond-firmaet må nok efterhånden indstille sig på, at Windows aldrig nogensinde kommer til at spille en rolle på de mobile enheder, hvor markedsandelen i USA ligger og roder under 3%.