I årevis har Apple fået skyld for at deres produkter var alt for dyre. At man betalte en Apple-skat sammenlignet med hvad andre producenters produkter med tilsvarende specifikationer kostede. At den debat så ofte er unuanceret og bygger på forkerte antagelser lader vi ligge denne gang. Men uanset om der er en god grund eller ej har Apples produkter typisk været dyrere i indkøb end andet udstyr. Derfor er det bemærkelsesværdigt at Apple på det seneste har ændret strategi med visse produkter. Noget der ikke ville være sket for 10 år siden. Det skriver i hvert fald Neil Cybart i artiklen "The Curious State of Apple Product Pricing". Noget jeg også selv har noteret de gange jeg har omtalt AirPods.

AirPods er alt for billige

Cybart argumenterer for at Apples nye trådløse AirPods-hovedtelefoner er prissat alt for lavt sammenlignet med had Apple traditionelt har gjort. Han har undersøgt markedet og fundet det bemærkelsesværdigt svært at finde nogle tilsvarnede trådløse hovedtelefoner til en lavere pris end Apples. Cybart har taget udgangspunkt i prisen på lanceringsdatoen. Apple AirPods koster $159. Et enkelt mærke kan fås til $149 men ellers koster alle de andre markant mere - op mod det dobbelte af hvad Apple tager.

Cybart mener at Apple normalt ville have taget $259 eller endda $299 for AirPods, når man ser hvor Apple plejer at ligge i forhold til konkurrenterne rent prismæssigt. I stedet har Apple gjort det stik modsatte. Med Cybarts ord har Apple "fjernet alt tilgængelig ilt fra markedet for trådløse hovedtelefoner" og dermed tvunget alle konkurrenterne til at sænke deres priser for at kunne være med.

Hvad er der gået galt?

Men selv efter at konkurrenterne har sat priserne ned, er de typisk stadig dyrere end Apples AirPods. Det er meget usædvanligt. Specielt når man tænker på at AirPods går som varmt brød. Apple kan slet ikke følge med efterspørgslen og der er konsekvent seks ugers leveringstid. Det er selvfølgelig en direkte følge af den gode pris, men det betyder også at Apple sagtens kunne have sat en højere pris og stadigvæk få solgt rub og stub. Kigger man på det med markedsøkonomiske briller, hvor prisen er dikteret af udbud og efterspørgsel, så er prisen for AirPods alt, alt for lav. Det er usædvanligt. Apple plejer at være mestre i at prissætte deres produkter så højt at det lige akkurat ikke skræmmer kunderne væk. Hvad er der gået galt?

Apple vil omdefinere begrebet luksus

Cybart mener at Apple er ved at omdefinere begrebet luksus. Det sker ved at tilbyde luksusprodukter til lavere priser, hvilket blandt andet er muligt på grund af Apples store volumen. Apple kan ganske enkelt producere samme høje kvalitet som de altid har gjort, men til en lavere pris. Apple er begyndt at se fornuften i at det kan være lige så godt at sælge det dobbelte til den halve fortjeneste som det modsatte. Det har også den fordel, at det hiver flere kunder ind i Apples fødekæde. Kunder der kaster penge af sig senere, når de begynder at bruge Apples tjenester. Noget konkurrenterne har meget svært ved at efterligne og konkurrere med.

Om Cybart har ret kan man jo altid diskutere, men han har nogle gode pointer og har har gjort forarbejdet godt. Du kan læse hele hans artikel her, hvor han også nævner Apple Watch, som også er prissat for lavt.

Køb Apples AirPods

Du kan købe AirPods i Apples Online Store for 1.379 kroner (link).