I mere end 15 år har analysefirmaet Piper Jaffray hvert halve år kigget nærmere på de amerikanske teenagere. De bliver blandt andet spurgt om hvilke gadgets de har, hvad de bruger dem til, og hvad de har planer om at købe. Typisk deltager 5.000-6.000 teenagere fra det meste af USA i undersøgelsen.

Piper Jaffray følger de amerikanske teenagere fordi teenagere per definition er interessante. Det er her nye trends slår først igennem. Vil man have et overblik over hvad der sker i samfundet generelt om nogle år, så er det blandt teenagere man skal finde svaret. Derfor er det guld værd at holde øje med hvad teenagere bruger deres penge på.

I den seneste undersøgelse fremgår det at hele 82% af alle amerikanske teengere har en iPhone. Det er det højste antal nogensinde og altså et tydeligt tegn på at iPhonens popularitet ikke har toppet endnu. 84% angiver da også at deres næste telefon skal være en iPhone. Da jeg for fire år siden skrev om en tilsvarende undersøgelse kaldte jeg det vanvittigt at 61% af teenagerne dengang havde en iPhone. Hvilket ord jeg så skal bruge i dag om de 82% ved jeg ærligt talt ikke. Absurd, måske?

Undersøgelsen viser også at Apple Watch er på vej frem. Hele 20% af teenagerne planlægger at købe et Apple Watch inden for seks måneder. Det er det højeste niveau nogensinde. I efteråret 2015 lå det helt nede på 7-8% efter at folk var blevet noget skuffede i forhold til den hype der var skabt på rygterne forud for lanceringen. Stille og roligt er interessen dog steget omend den selvfølglig ikke er på iPhone-niveau. En markedsandel på 20% af teenagere er dog et ganske stort marked.

I Danmark - hvor Apple generelt har en højere markedsandel end i USA - må man forvente at tallene nævnt ovenfor er de samme eller større, men det er ikke noget der foreligger nogle offentligt tilgængelige tal på.