Troede nogen at bunden var nået for Microsofts smartphonesatsning, må de tro om igen. Skuden er på ingen måde ved at vende for det hårdprøvede firma.

De seneste tal for den globale markedandel på mobilmarkedet er netop kommet fra IDC. Det mest overraskende er at Microsoft får læsterlige klø, når man sammenligner med samme kvartal sidste år. De oplever faldende salg og har mistet mere end en fjerdedel af deres markedsandel, der er gået fra i forvejen sløje 3,4% til nu 2,5%. BlackBerry er tilsvarende nærmest udraderet og må nøjes med 0,5%.

Apples markedsandel går også en smule tilbage til trods for at det faktisk salg er steget med 13%. Årsagen er selvfølgelig at det samlede marked vokser hurtigere. Android buldrer således derudad med en vækst i salgstallene på 33%. 2. kvartal er traditionelt Apples dårligste, da det er her vi er længst fra sidste iPhone-introduktion, der traditionelt sker i 3. kvartal.

Kiggere man nærmere på tallene kan man se, at det især er de billige Android-mobiler, der dominerer. 80% af alle solgte Android-mobiler koster det samme eller mindre end Apples billigste iPhone. For Microsoft er tallet endda endnu højere. Apple sidder altså fortsat solidt på markedet for high-end smartphones og er også godt med i mellemklassen. Kun blandt de billige smartphones, hvor Apple slet ikke er repræsenteret, er Android dominerende.