I 2016 købte Nokia den franske producent af fitnesstrackere, Withings, for et milliardbeløb. Det skete for at komme ind på det lukrative marked for digitale sundhedsprodukter. Det dækker wearables som fitness-armbånd og forskellige helbredssensorer samt andre ting som intelligente badevægte, blodtryksmålere og smarte termometre. Et marked som Apple også satser på med Apple Watch og Apples sundhedsplatform.

I efteråreter nedskrev Nokia værdien af deres sundhedssatsning med mere end en milliard kroner. Dermed er stort set hele værdien af Withings forduftet som dug fra solen på under to år. Nu meddeler Nokia så at de ændrer strategi, hvilket formodentligt skal tolkes som at de går ned i et lavere gear. En af Withings' stiftere, Cedric Hutchings, der har ledet Nokias afdeling for digital sundhed er i hvert fald blevet afløst af en ny mand på posten, hvilket næsten ikke kan skyldes andet end utilfredshed med hvordan forretningen har kørt indtil nu. Det der virker for en lille fransk opstartsvirksomhed er ikke nødvendigvis det rigtige for et stort firma som Nokia med helt andre krav om indtjening.

Nokia, eller Nokia Technologies som er selskabets officielle navn, skal ikke forveksles med firmaet HMD Global, der har købt retten til at bruge Nokia-navnet på mobiltelefoner. Nokia selv laver ikke længere mobiltelefoner - heller ikke dem der sælges under Nokia-brandet.