Af og til står man i en situation, hvor man gerne vil have opladet sin iPhone eller iPad så hurtigt som overhovedet muligt. Der florerer et tip på nettet om, at man ved at sætte sin iPhone eller iPad i AirPlane mode (Flyfunktion) kan oplade den hurtigere. I AirPlane mode lukkes ned for alle de trådløse kredsløb som GPS, Wi-Fi og selve mobil-delen. Det virker derfor logisk nok, at man kan udnytte dette til en hurtigere opladning ved at sætte enheden i AirPlane mode.

Der findes nærmest ikke den tech-side der ikke har bragt tippet om, at man nærmest kan oplade sin iPhone dobbelt så hurtigt ved at sætte den i AirPlane mode. Problemet er bare, at der ikke har noget på sig i praksis. Det er ganske enkelt en myte.

Test: Effekten er minimal

Ifølge mine tests er forskellen i bedste fald yderst marginal. Vi snakker omkring 2-5 minutter hurtigere opladning af en iPhone med en standard iPhone-oplader. Det spiller ingen rolle hvilken iPhone det er. Jeg erkender at mine tests ikke er videnskabelige (så spændende er det heller ikke at sidde og holde øje med en iPhone, der oplader), men de er dog præcise nok til at de ville have fanget det, hvis der var en markant forskel.

Men mine tests skal selvfølgelig ikke have lov at stå alene som dokumentation. Man kan nemlig også regne lidt på tingene - og det har jeg gjort. Jeg tager udgangspunkt i en iPhone 5, men princippet er det samme for andre modeller og også iPads.

Lad os regne på det

iPhone 5's batteri har en kapacitet på 1.440 mAh, og en standby-tid på op til 225 timer. Det giver et strømforbrug i standby på 6,4 mA. Er iPhonen i standby, som man må formode at den typisk er, når man lader den op, bruger den altså kun 6,4 mA. Lad os bare runde det op til 10 mA for at være på den sikre side.

iPhonen i sig selv bruger altså 10 mA på at holde sig kørende, når man lader op. Det betyder også, at hvis man slukker iPhonen sparer man 10 mA. Hvor meget man sparer ved at sætte den i AirPlane mode er svært præcist at afgøre, men det må nødvendigvis ligger et sted mellem 0 og 10 mA. Lad os igen bare være på den sikre side og sige at man kan spare 50% ved at sætte den i AirPlane mode.

Ved at oplade i AirPlane mode har vi nu fundet ud af, at vi kan spare 5 mA sammenlignet med hvis iPhonen bare var i almindelig standby. iPhonens medfølgende standardoplader leverer 1.000 mA. 5 ud af 1.000 er 0,5%. Lad os igen bare runde op for at være på den sikre side og sige 1%. Det vi kan spare ved at sætte iPhonen i AirPlane mode svarer altså kun til 1% af den energi iPhonens oplader leverer. Resten ryger direkte i batteriet.

Vores meget konservative beregning viser altså, at man kan sænke ladetiden med 1% ved at sætte iPhonen i AirPlane mode sammenlignet med hvis den bare er på standby. En opladning af iPhonen tager med standardladeren halvanden time eller 90 minutter. 1% af 90 minutter er 0,9 minut. Vi har med andre ord ikke engang sparet et helt minut - og det er i en række beregninger hvor vi hele tiden har rundet op, for at være på den sikre side.

Konklusionen er meget klar

I praksis er forskellen nok noget større, men stadig ikke noget der for alvor betyder noget. Er du villig til at give afkald på at kunne modtage opkald, sms'er etc. bare for at spare nogle få minutter på ladetiden?