Siden lanceringen i 2012 har Microsoft tabt hvad der svarer til næsten 10 milliarder kroner, på at ville sælge tablets i eget navn. Den såkaldte Surface. Det skriver Computerworld.

Computerworld har regnet sig frem til, at Surface-tablets har givet store underskud. Til trods for milliardindtægter ved salget, er Microsofts omkostninger endnu større. Kvartal efter kvartal taber Microsoft penge. Noget der kan ende med at koste Surface livet.

"Fortsatte tab vil gøre det vanskeligere og vanskeligere for Microsoft at holde liv i Surface-projektet.", udtaler analytikeren Jan Dawson. "Så en god performance i det næste kvartal eller to vil være altafgørende, hvis dets fortsatte eksistens skal kunne retfærdiggøres." Dawson mener at Microsofts nye direktør, Satya Nadella, ikke har samme tålmodighed med tabsgivende projekter som forgængeren, Steve Ballmer:

Surface var Microsofts første store satsning på selv at producere hardware til Windows-platformen. Noget der indtil videre altså ikke har været en økonomisk succes.