Væksten i brug af Apple Pay hæmmes af en usmidig betalingsproces. Det viser en undersøgelse fra Phoenix Marketing International. Problemerne relaterer sig til at salgspersonalet ikke er fortrolige med betalingsmetoden, samt problemer med udstyr, der ikke fungerer. Begge dele resulterer i at folk ofte skal gentage en betaling flere gange eller helt må opgive den.

Ifølge undersøgelsen har to ud af tre iPhone-købere tilknyttet et kreditkort til deres iPhone for at kunne bruge Apple Pay. Ud af dem har 88% benyttet Apple Pay i løbet af de sidste fire måneder. I gennemsnit har folk brugt Apple Pay 2,6 gange i løber af de fire måneder.

En af de ting, der har skulle tale for bruge af Apple Pay, var en hurtig og smidig betalingsprocedure. Det har dog langt fra vist sig at være tilfældet. Hele to tredjedele af Apple Pay-brugerne har nemlig oplevet problemer med betalingen.

I 27% af tilfældene kunne sælgeren ganske enkelt ikke få terminalen til at virke, og i 47% af tilfældene tog butikken slet ikke i mod Apple Pay, til trods for at det var en af Apples partnere.

Undersøgelsen konkluderer, at efterspørgslen bestemt er til stede, men at selve det ganske enkelt foregår så ringe, at det lægger en dæmper på folks lyst.