I sidste uge spurgte vi læserne hvor mange Apple-produkter de havde. Med produkter mener vi computere, iOS-enheder, iPods og Apple TV. Diverse tilbehør som Airport-enheder og lignende tæller ikke med.

Ikke overraskende er læserne storforbrugere at Apple-produkter. Til gengæld er det overraskende, i hvert fald for os på iMacguide, i hvor høj grad det sker. Læserne vælter sig bogstaveligt talt i udstyr fra Apple. af de 480 læsere, der har deltaget i undersøgelsen, er der kun én eneste, der slet ikke har noget Apple-udstyr. Tilsammen har de 479 andre næsten 3.000 Apple-computere, iPhones etc. Det giver et gennemsnit på over 6 produkter. Der er dog rigtigt mange, der har et to cifret antal produkter - næsten hver femte. 10 har endda svaret, at de har over 20 Apple-produkter.

Man starter med en iPod eller iPhone - og så eskalerer det

Går man kommentarerne til afstemningen efter i sømmene, er der et tydeligt billede af, at man starter med en ting - typisk en iPod eller iPhone, og så eskalerer det ellers. Man anskaffer måske en Apple TV og når computeren er moden, udskifter man den.

Men andre ord, når først man springer på vognen, så går det stærkt. Under 3% svarer, at de kun har et Apple-produkt i hjemmet. Det forklarer med al tydelighed, hvorfor Apple er et af verdens abolut stærkeste brands. Selvfølgelig er der folk der sværger til HP eller Dell, men for langt de flestes vedkommende, er den ene PC-producent lige som god som den anden. Man kan sagtens købe Dell det ene år og Acer det næste. Sådan er det ikke med Apple, her viser læsernes kommentarer at det i den grad griber om sig; får man først et Apple-produkt inden for husets fire vægge, så viser statistikken, at man ikke stopper der.

Apple er klar over effekten - iPhonen er døråbner

Dette er selvfølgelig ikke forbigået Apples opmærksomhed. De var meget hurtige til at fange, at en billig iPod, og senere iPhone, ville være bølgebryder i forhold til at få adgang til folks stuer. Engang var Apple for de fleste enten totalt ukendt eller i hvert fald forbundet med noget eksotisk feinsmækkeri. iPoden fik vist, at Apple ikke var så farligt endda, og siden er det gået stærkt. Salget af Apple-udstyr er vokset enormt - og med denne begejstring og nærmest groteske kundetilfredshed er selvfølgelig også fulgt et næsten tilsvarende "had" fra folk, der ikke forstår begejstringen. Uanset hvordan man vender og drejer det, er der ingen tvivl om, at man ikke opnår succes som Apple, hvis ikke man har noget reelt værdifuldt at bidrage med.

Kunderne er i hvert fald så glade, at en bliver til flere. Hvad var dit første Apple-produkt?