Android-producenterne går i stigende grad væk fra Googles "officielle" Android-udgave. Det skriver analysefirmaet Strategy Analytics. Så selvom Google via Androids dominans på smartphonen ser ud til at være lykkedes med sin strategi om at liste sine applikationer ind på folks telefoner via et gratis styresystem, er virkeligheden ikke så enkel. Fremover skal Google nemlig ikke bare konkurrere med iOS, men også med Android-producenter der fravælger Googles apps.

Android er nemlig tilgængelig i to varianter. Der er Googles version, hvor smartphoneproducenter skal acceptere Googles betingelser og aftaler, og så er der Android Open Source Project uden Googles apps. Den sidste har eksempelvis Microsoft brugt på flere af deres billige Nokia-telefoner. Amazon bruger samme strategi.

Problemet for Google er, at Android derved ikke længere automatisk kommer til at centrere sig om Googles produkter og services, som er det Google tjener sine penge på.

Ifølge en ny rapport er hver femte af alle de smartphones, der blev solgt mellem maj og juli nu med en Android-version uden Google. Og tallet er stigende - 20% flere end sidste kvartal. Det er specielt i Kina og Indien at fænomenet gør sig gældende. Her er markedet domineret af billige og svage telefoner. Da Android uden Google er mere stabilt og letkørt foretrækkes det i dette segment.