Med præsentationen af Apple Music og den snarlige lancering lige om hjørnet, er der med garanti nogle af de eksisterende spillere på markedet, der begynder at drikke lidt mere kaffe og gumle lidt hurtigere på tyggegummiet. For når en firma af Apples størrelse går ind på et marked - uanset hvilket - så bør man være opmærksom. Alle husker Nokia - eller skal jeg sige: Ingen husker Nokia. Uanset hvilket synspunkt man vælger, er pointen tydelig: Når Apple går i gang, så er der risiko for, at man bliver sat fra bestillingen.

Det helt store spørgsmål er, hvad lanceringen af Apple Music kommer til at betyde for Spotify. Vil det være starten på enden, eller er der en plads til Spotify også?

Apple Music kan i princippet ikke noget Spotify ikke kan

Lad os dog først slå fast hvor etablerede Spotify er. De har omkring 75 millioner brugere heraf 20 millioner, der betaler for tjenesten. Spotify sidder på markedet i en grad, så Spotify nærmest er blevet synonym med musik-streaming. Faktisk ikke ulig Nokias eller måske snarere BlackBerrys position på telefonmarkedet for små 10 år siden.

Modsat situationen med Nokia og BlackBerry, som Apple med iPhonen fik taget livet af, så er Apples musiktjeneste dog ikke radikalt anderledes end hvad Spotify allerede tilbyder idag. I det store hele er de to ting identiske, tilbyder den samme musik, og koster også det samme. Havde Apple lanceret Apple Music for bare 5 år siden, havde det været noget helt andet. Nu er det bare "endnu" en stream-tjeneste. Apple tager altså ikke Spotify på sengen med et nyt innovativt koncept.

Apple har et uhørt stort økosystem

Dykker man lidt ned, vil man dog alligevel opdage, at der er nogle væsentlige forskelle. Først og fremmest har Apple et voldsomt stort økosystem på noget nær 1 milliard iOS-enheder. Det er en hel uhørt eksponering, som Spotify slet ikke kan matche. De fleste vil uden de store anstrengelser fra Apples side, automatisk blive eksponeret for Apple Music. Og da man får de første tre måneder gratis, er der jo absolut intet at betænke sig på. Folk vil per automatik tilmelde sig Apple Music.

Det vil koste Spotify en del brugere - i hvert fald i de tre måneder. Måske vender de så tilbage til Spotify bagefter, måske ikke. Leverer Apple varen, er der jo ingen grund til at returnere til Spotify. I hvert fald ikke for de betalende kunder. De der ikke vil betale, vender så tilbage til Spotifys gratis reklamefinansierede tilbud.

En anden fordel Apple har er, at Apple Music vil integrere betydeligt bedre med Apples egne produkter end Spotify gør. Det kan godt være, at man i teorien elsker at sammesætte sit digitale liv af små stykker fra diverse udbydere, men i praktisk falder man ofte tilbage på det bekvemme. Og det er at få hele pakken leveret fra samme sted. Om det så er hos Apple eller Android. Det giver god mening at holde sig inden for ét økosystem.

Kodeordet til succes er: Curated

Kigger man på de rene features, så vil Apple Music stå uhyggeligt stærkt på det de engelsktalende kalder "curated playlists". Altså spillelister sammensat efter folks personlige smag og behag. Spotify har ganske vist sådanne, men kommer Apple Music til at fungere som Beats Music's ditto, som det jo er bygget på, er der slet ingen sammenligning. Apple Music er helt uden for skalaen her. Det er noget man skal have prøvet for for alvor at kunne værdsætte det. Men det vil folk jo netop også via Apples tre gratis måneder. Netop Beats geniale "curated playlists" er årsagen til at Apple fandt milliarderne frem og købte virksomheden. Hertil har de så brugt det sidste års tid på at finpudse funktionen og gøre den endnu mere brugervenlig. Det er Apple når de er aller bedst.

Spotifys "fordel" er det gratis tilbud

Det eneste punkt, hvor Spotify for alvor slår Apple Music, er at de tilbyder et gratis abonnement finansieret af reklamer. Det gør Apple ikke, og det vil givetvis sikre Spotify en hel del "kunder", der ikke vil betale for at høre musik. Problemet for Spotify er bare, at det netop er "kunder" - i anførelsestegn.

Spotify har nemlig det helt store problem, at de ikke kan finde ud af at tjene penge. Det ville faktisk være en bedre forretning bare at brænde dem af. I takt med at antallet af brugere er vokset, er underskuddet vokset endnu mere. Sidste år havde Spotify et underskud på omkring 1 milliard kroner.

Forretningsmodellen der skal sikre overskud på driften, er ganske enkelt ikke eksisterende. Det er helt tydeligt, at Spotifys forretningsmodel er at håbe på at blive solgt for et milliard-beløb på et tidspunkt. Sker det ikke, vil Spotify på et tidspunkt løbe tør for risikovillig kapital.

Apple Music acellerer Spotifys behov for at tjene penge

Lanceringen af Apple Music vil kun accellere dette. Hvis ikke Spotify kan tjene penge, når de sidder alene på markedet, hvordan skal de så kunne gøre det med Apples indtog? Apple vil uden tvivl kapre nogle af Spotifys betalende kunder, mens Spotify vil beholde de, der ikke vil betale. Apple Music vil altså forværre Spotifys i forvejen elendige økonomi.

Selvfølgelig vil Spotify svare igen. Som sagt er deres forretningsmodel ikke driften i sig selv, men håbet om at nogle vil købe virksomheden og de mange millioner kunder. Derfor gælder det for Spotify om at holde på så mange kunder som overhovedet muligt - koste hvad det vil. Mit gæt er derfor, at Spotify sænker deres priser, som stort set er det eneste sted de kan konkurrere.

Igen er resultatet en dårligere økonomi. Som at brænde lyset i begge ender.

Spotify tager livet af sig selv

Et er i hvert fald sikkert, Spotify kan ikke blive ved med at brænde penge af. Før eller siden løber de under alle omstændigheder tør - også uden Apples hjælp. Med lanceringen af Apple Music er tidspresset bare blevet større.

Jeg tror derfor at Spotify som vi kender det i dag, vil være en saga blot inden for maksimalt et par år. De vil måske finde en niche, hvor de ikke direkte skal konkurrere med Apple Music, og ellers gå benhårdt efter Android-brugerne, hvor Apple ikke har den store fordel, og måske endda ligefrem bliver set lidt skævt til. Men selv her, vil de løbe tør for penge.

Jeg kan på ingen måde se, hvordan Spotify vil kunne holde butikken kørende. De har så store problemer med at tjene penge, og udsigten til at det bliver bedre er bestemt ikke blevet bedre med lanceringen af Apple Music. I øjeblikket virker det som om pladeindustrien holder hånden under Spotify for trods alt at have noget at forhandle med som modspil i forhold til Apple, der helst så prisen komme endnu længere ned. I det øjeblik pladeindustrien finder ud af, at Spotify er malket færdig og ikke har flere penge at bidrage med, så er det slut. Spotify eksisterer præcis så længe de formår at være en bundløs kilde til penge. De har lige sikret sig nogle hundrede millioner dollars yderligere. Spørgsmålet er, hvor meget tid det køber dem.

Så har Apple Music dødsdømt Spotify? Nej, Spotify har været dødsdømt fra starten. Uanset om Apple Music bliver en succes eller ej, så er Spotify uden chance for overlevelse på lang sigt.