Apple har et af verdens mest genkendelige og ikoniske logoer. Det har tilmed den egenskab at logoet i sig selv illustrerer navnet på virksomheden. Enkelt og effektivt.

Sådan har det dog ikke altid været. Inden Apple fik det nuværende logo havde de et logo i den stik modsatte ende af skalaen. Indviklet og praktisk taget umuligt at gengive for menigmand.

Herunder får du historien bag Apples logo. Specielt bidet i logoet har været genstand for mange fantasifulde forklaringer. Det er meget mere jordnært.

apple-logo-newton_650x366

Det første logo (1976)

I 1976 designede Ronald Wayne, den knap så kendte tredje medstifter af Apple, selskabets første logo. En sort-hvid tegning forstillende Isaac Newton siddende undet det berømte træ, hvor han ifølge myten fik ideen til loven om tyngdekraften, da et æble faldt ned i hovedet på ham.

Apple havde fået sit første grafiske udtryk - men nemt var det ikke at gengive

apple-logo-regnbue_650x366

Det regnbuefarvede logo (1976-1998)

Ikke overraskende holdt logoet mindre end et år. Steve Jobs mente at logoet skulle være lidt mere moderne, og bad den grafiske designer Rob Janoff om at finde på noget. Det klarede han meget godt, og Janoffs design er siden blevet et af de mest ikoniske og lettest genkendelige logoer i verden.

Mest bemærkelsesværdigt er bidet i æblet. I årevis florerede der rygter om at bidet var inspireret af matematikeren Alan Turings selvmord og at logoet skulle være en form for hæder til Turing der var en af datalogiens grundlæggere. Turing døde nemlig efter at have spist et forgiftet æble i 1954. En anden myte er en kobling til Adam og Eva der tog en bid af æblet i paradisets have. Ifølge Janoff er det meget mere jordnært: Bidet blev bare taget med for at sikre at det ligende et æble og ikke en tomat. Mere er der ikke i dét.

Det var Steve Jobs der insisterede på et farvet logo for at gøre Apples computere "mere menneskelige" og få folk til at tænke anderledes. Think Different var i mange år Apples slogan. Ifølge Janoff var der intet ræsonnement bag placeringen af farverne bortset fra at grøn kom i toppen fordi bladet sad der.

Det monokrome logo (1998-)

Det regnbuefarvede logo blev brugt i 22 år før Steve Jobs slagtede det, det han kom tilbage til Apple i 1997. Der skulle nye boller på suppen og startes på en frisk. Formen blev bevaret, men farverne røg ud og blev erstatte med et monokromt design, der har holdt til den dag i dag.

Logoet er blevet brugt i forskellige farver undervejs og Apple har gennem årene ikke brugt det 100% konsekvent.

Siden efteråret 2013 fremstår logoet fladt uden diverse effekter og skygger. Ved særlige lejligheder bruger Apple et grønt logo eller et rødt logo og sort/hvide eksempler findes også.