Apple giver forbrugerne indtryk af, at selskabets produkter ikke er dækket af de almindelige regler for 2 års reklamationsret, men udelukkende Apples egen etårige garanti. Det mener Forbrugerrådet, der nu er så godt og grundigt trætte af Apple, at de har meldt selskabet til Forbrugerombudsmanden.

Apple er allerede blivet idømt en bøde på 900.000 euro i Italien af samme årsag.

Udover at Apple ikke skilter tydeligt nok med reklamtionsretten, mener forbrugerrådet at Apples produktforsikring, den såkaldte Apple Care, i flere tilfælde dækker ting, som reklamationsretten allerede sikrer i mod.

“Det er vildledende, fordi forbrugerne efter købeloven er sikret en 2 års reklamationsret. Det er helt uacceptabelt, at så stor en spiller som Apple år efter år fortsætter med at vildlede forbrugerne om deres rettigheder. Det bør der sættes en stopper for, og det kan ikke gå hurtigt nok”, siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda.

Forbrugerrådet har nu anmeldt firmaet til Forbrugerombudsmanden, så der kan bliver kigget nærmere på Apples metoder.