I en opsigtsvækkende undersøgelse har australske forskere fra RMIT University i Melbourne fundet ud af, at teenagere der spiller online computerspil hver dag eller næsten hver dag scorer 15 point højere i matematik og 17 point højere i naturvidenskab end gennemsnittet, når man tester deres evner i skolen.

"Når du spiller online, løser du puzzles for at komme til næste bane og det involverer brugen af nogle af de evner i matematik, læsning og naturvidenskab du er blevet undervist i i løbet af dagen.", udtaler Associate Professor Alberto Posso, der sår bag undersøgelsen. Alberto Posso går så vidt som til at anbefale skolelærere at lade børn spille computerspil i timerne - så længe de ikke er voldelige.

Hvor computerspil altså er godt for elevernes faglighed forholder det sig stik modsat med brugen af sociale medier som Facebook. De elever der bruger Facebook dagligt scorer 20 point lavere end gennemsnittet. Årsagen er, forklarer Posso, at de derved dels har kortere tid at bruge på at lære noget, samt at de svage elever har problemer med at få lavet deres ting, og derfor vælger at gå på Facebook i stedet. Altså en kombinationen af at folk får dårligere evner af at være på Facebook, og at folk med dårlige evner er meget på Facebook.

12.000 elever fra Australien er blevet testet via den PISA-testen, der også benyttes til elevevaluering i Danmark.

I undersøgelsen specificeres "online spil" ikke nærmere, så noget tyder på, at det ikke spiller den store rolle om det er den ene eller den anden type spil, man kaster sig over for at forbedre sine evner.