Da Apples chef, Steve Jobs, præsenterede iPad 2 for en måneds tid siden, benyttede han også lejligheden til at nævne iPadens konkurrenter, og hvad de har at byde på. Eller måske snare hvad de ikke har at byde på, ifølge Jobs. Langt de fleste af konkurrenterne tror, at det handler om hardware og specifikationer. De tror de kan lade ingeniører bygge en iPad-killer. Men hvad der lyder nemt i teorien, er det ikke altid i praksis. Jo, enhver kan samle nogle komponenter, der på papiret giver iPaden baghjul, men er det det, forbrugerne går op i?

Det vigtige er ikke hvad en tablet kan, men hvad vi kan med den

Nej, selvfølgelig er det ikke det. Vi går op i hvad vi kan bruge vores elektronik til - ikke hvad der er inden i. Det vigtige er ikke hvad en tablet kan, men hvad vi kan med den. Kort sagt handler det om de apps, man kan få. Uden apps, kan resten være ligegyldigt. Det er sådan set ikke en ny strømning. I gamle dage hvor krigen mellem VHS og Betamax rasede, vandt VHS til trods for at Betamax var teknisk overlegen rent kvalitetsmæssigt. Det udslagsgivende var indholdet og brugervenligheden. Udbuddet af film til VHS var langt større end til Betamax. Og bare lige for at tage den i opløbet: Nej, det var ikke porno der gjorde udslaget, men film i det hele taget.

Netop dette faktum, at det er indholdet der er vigtigt, gjorde Jobs opmærksom på. Til iPaden findes der 65.000 apps. Jobs sagde også, at hvis man var generøs, så var der 100 apps til Android-tablets. En blogger har kigget nærmere på de faktisk tal, og det viser sig at Jobs var endda meget generøs. I virkeligheden er 100 apps helt forkert. Der findes tyve, der opfylder kriteriet, at de enten er udviklet til Android 3.0 eller er specielt designet til en tablet. Bloggeren har altså ikke talt apps med, der bare er opskaleret fra en telefonudgave. De apps er heller ikke med i de 65.000 der findes til iPaden. Tæller man dem med, findes der selvfølgelig mange flere til begge platforme.

Dette er ikke ment som en kritik af Android, for selvfølgelig kan man ikke forvente eller forlange, at de har 65.000 apps på en platform der er et par måneder gammel. Pointen er, at Apple har et års forspring på tablet-markedet. Android er nu, hvor Apple var for et år siden. Der kommer givetvis masser af tablet-apps til Android fremover, men hvorfor købe en tablet, hvor softwaren kommer fremover, når man kan købe en tablet, hvor apps er her allerede? Det er Apples helt store konkurrencefordel i forhold til konkurrenterne. Desværre noget diverse medier ofte glemmer at omtale, de skriver om de nye iPad-killere med fantastisk specifikationer. Det giver ikke meget mening, at købe en tablet til 3.500 kr bare for at køre opskalerede udgaver af de apps, man bruger på sin telefon. Igen vil jeg understrege, at det ikke er Androids skyld, jeg tager slet ikke stilling til om Android er er godt eller et dårligt OS, men konstanterer bare, at antallet af apps, som følge af at det er en ny platform, er yderst begrænset.