Da Steve Jobs fik comeback hos Apple sidst i halvfemserne, var en af de ting der irriterede ham, den måde Apples produkter blev solgt på i butikkerne. Uden for kontrol - og uden for Jobs gode smag forstås. Jobs plan var derfor at Apple skulle lancere deres egne butikker. En fuldstændig uhørt ide, da trenden dengang gik imod, at man bestilte sin computer på nettet. Noget eksempelvis Dell havde fået stor succes med. Butikker af mursten var so last year. Faktisk kom der et årtusinde skifte i mellem, så det var endda so last millenium.

Ikke desto mindre var Jobs plan klar. I januar 2001 udtalte Jobs at "At købe en bil er ikke længere den værste købsoplevelse. At købe en computer er nu nummer 1". Tre måneder senere åbnede Apple deres første butik. Konceptet var klart. Apple-uddannede folk skulle stå salget og kontaktet til kunderne i butikker designet og indrettet af Apple selv.

For at gøre en lang historie kort, så var der ikke mange uden for Apples mure der fangede ideen. Apples butiksdrømme blev skudt i sænk allerede inden den første butik blev åbnet.

David A. Goldstein fra Channel Marketing Corp, der analyserer detailhandlen sagde det meget klart: "Jeg giver dem to år før de slukker lysene for en meget smertefuld og dyr fejltagelse." Han kunne slet ikke se, at der skulle være økonomi i Apple-butikker. Apple kunne ganske enkelt ikke sælge så mange computere, at butikkerne ville kunne løbe rundt, mente Goldstein. Derudover var der ikke den ting, der ikke var galt med Apples projekt.

Nu lovede jeg at gøre historien kort, så læs artiklen fra 2001 hos Bloomberg for alle detaljerne og forudsigelserne omkring Apples butikseventyr.

I dag 14 år senere ved vi, at Goldstein og alle de andre såkaldte eksperter tog grueligt fejl. Apples butiksprojekt er en af de allerstørste successer i detailhandlen nogensinde. Pengene og kunderne vælter ind.

Apples succes er så massiv, at en ny undersøgelse dokumenterer, at når der åbner en Apple-butik i et indkøbscenter, så stiger centerets samlede omsætning med 10%. Det skriver The Wall Street Journal. Apple Stores tiltrækker så mange kunder, at den ene butik alene løfter salget 10% i hele centeret og øger handlen i de andre butikker. Det gør Apple Stores enormt eftertragtede, og Apple lokkes derfor med en betydeligt lavere husleje end andre kan få. Simpelthen fordi det er attraktivt for et center at få en Apple-butik.

Omvendt er der flere lejere i centre, der ønsker at center-ejerne ser bort fra Apples omsætning, når de kommer med deres opgørelser. Ganske enkelt fordi Apples succes er så stor og unik, at den ikke fortæller ret meget om, hvor meget andre butikker kan forvente at sælge per kvadratmeter butikslokale.