Mere end 11 år efter lanceringen af iPhonen er DMI nu endelig klar med en hjemmeside der kan bruges og tilpasses på mobile enheder. Siden er stadig i beta, men offentligt tilgængelig på beta.dmi.dk.

Designet og opbygningen er stadigvæk en kende gammeldags - og nogle vil måske med godt ret sige til den poppede side, men i forhold til tidligere er det et stort skridt frem for brugere af mobile enheder at vi nu slipper for at utilpasse desktop side på iPhonen. Og mobilbrugere er der som bekendt en del af. Ifølge DMI's egne oplysninger kommer omkring halvdelen af deres trafik fra mobile enheder som iPhonen eller iPaden. Hvorfor DMI - som noget nær den sidste hjemmeside - først nu får tilpasset siden til kundernes behov, står hen i det uvisse. Man kunne tolke det som et tegn på en organisation, der slet ikke følger med tiden. De seneste par år har DMI da også mistet masser af brugere, der istedet benytter den norske vejrtjeneste yr.no, der i flere år har haft den funktionalitet DMI først nu tilbyder.

Også forbedringer i vejrprodukterne

Ud over designændringerne er det nogle funktionelle ændringer. Tidlige har lokale vejudsigter kun kunne findes for steder meget eget postnummer, hvilket nogenlunde slækker 400 lokaliteter. Fremover vil det være muligt at finde lokale vejrudsigter for 10.000 steder. Der er også nye radarprognoser, der fortæller hvor man kan forvente at det kommer til at regne inden for den næste times tid.

Energiminister Lars Christian Lilleholt og DMI's direktør Marianne Thyrring er ikke overraskende begejstret for det nye tiltag. I en pressemeddelelse roser de siden, men opfordrer samtidig folk til at benytte siden i betafasen og hjælpe med at få den optimeret bedst muligt.

"Vi har arbejdet på, at sitet kan give den bedste service i hverdagen. Som myndighed vil vi gerne tættere på borgere og virksomheder, så alle oplever, at de får en god og relevant information til at træffe små og store beslutninger.", udtaler Marianne Thyrring.

Pressemeddelelsen nævner intet om hvornår eller hvorfor det er blevet en myndighedopgave at vise reklamer på nettet, men siden de stadig er meget dominerende på det nye DMI, må det jo være del af DMI's samlede pakke også at bringe annoncører tættere på "borgere og virksomheder".

Har du andre eksempler på store hjemmesider, der ikke er optimerer til mobile enheder? Eller er DMI mon den sidste der får det ordnet? Læg gerne en kommentar.