På fredag er det den såkaldte Black Friday og branchen forventer, at det bliver årets største indkøbsdag med et salg på flere milliarder kroner. Dagen har sit udspring i USA, men er efterhånden også etableret i Danmark. Et af dagens særkender er at tilbudende kun gælder denne ene dag og samtidig først annonceres på selve dagen. Typisk er der taler om rigtigt gode tilbud, hvor man virkelig kan spare mange penge. Sådan er konceptet i hvert fald i USA.

I Danmark er det noget anderledes og Black Friday minder i virkeligheden her mere om ugens sædvanlige tilbudsavis bare under et andet navn. Mange tilbud er annonceret på forhånd og mange steder løber tilbuddene i flere dage. Der findes dog også butikker der gør det på den "rigtige" amerikanske måde.

Det gælder derfor om at kigge sit godt for inden man automatisk hopper på butikkernes lovprisninger om gode tilbud. Det mener Forbrugerrådet, der advarer mod at ikke alle tilbud er så gode, som man skulle tro.

Nogle butikker snyder dig - du sparer intet

I 2015 år tjekke Forbrugerrådet 163 Black Friday-tilbud på fladskærme. Det viste sig at kun 6 af tilbuddene var reelle tilbud. I langt størstedelen af tilfældene, nemlig 141, var prisen nøjagtig den samme på Black Friday som i tiden op til. De resterende havde enten kunne købes billigere eller til samme pris i månederne op til Black Friday. Herefter var de sat kunstigt op i pris, så de kunne sættes ned igen Black Friday med en stor indikeret besparelse. I det mest grelle eksempel kostede en Samsung-fladskærm, der var angivet med særlig Black Friday-pris, 1.000 kroner mere end dagen før Black Friday.

Kun i kun 6 tilfælde ud af 163 var der altså tale om, at man Black Friday kunne købe til laveste pris. Der er med andre ord mulighed for at gøre et godt tilbud, men man skal virkelig se sig for og ikke lade sig narre at butikkernes professionelle markedsføringsfolk, der har helt styr på, hvordan man får folk til at impulskøbe med hovedet under armen.

Tro ikke på butikkernes psykologi

Seneste trick i posen er, at flere butikker offentlig melder ud, at Black Friday ikke er en særlig god dag for forretningen - underforstået at de sælger til så lave priser at overskuddet er forsvundet ned i kundernes lommer. I stedet gør butikkerne det "for kundernes skyld". Det er selvfølgelig ren psykologi, der skal være med til at føde historien om at vi denne særlige dag får helt specielt lave priser. Hvis ikke det var en god forretning for butikkerne gjorde de det selvfølgelig ikke. Bag den mange tilbud ligger en kølig beregning af, at det er en god forretning.

Mit råd er at gå efter ting, som du ved hvad koster normalt - det kunne være Apples (nye) produkter - og hvor der tilbydes en reel besparelse. Det kunne også være butikker, der tilbyder en fast procentvis rabat på alle deres varer. Hellere spare reelle 200 kroner end 2.000 kr på et produkt der er sat kunstigt op til formålet eller et gammelt produkt, der for længst er udgået. Der hvor du særligt skal passe på er et eller andet tilfældigt TV der er indkøbt specielt til lejligheden, og hvor normalprisen er helt uigennemskuelig. Priserne er generelt presset helt i bund i elektronikbranchen. Det er ikke her overskudsgraden er størst, og derfor heller ikke her butikkerne har mulighed for at give de største rabatter.

Når det er sagt, så findes der også reelle forhandlere, der rent faktisk forsøger at gøre dagen til en god oplevelse. Støt dem fredag - og alle andre dage.

Fakta om Black Friday

Black Friday er altid den sidste fredag i november. I 2017 er det fredag d. 24. november.

Det særlige ved Black Friday er at tilbudene typisk først offentligøres på selve dagen og ikke via tilbudskataloger op til. I netbutikkerne sker det typisk klokken 00:01 natten til fredag, mens de fysiske butikker venter til åbningen fredag morgen.