For et par uger siden skrev jeg en artikel om de bedste musiktjenester til iPhonen. Generelt set lå de tre testede (Tidal, Spotify, Apple Music) så tæt at der ikke er nogen regulære saglige argumenter for at vælge det ene frem for det andet. Det handler mere om pris og integration med iPhonen. Overordnet set leverer Apple Music dog det bedste forhold mellem pris og kvalitet.

Et aspekt jeg slet ikke kom ind på - fordi det reelt er ligegyldigt for lytteoplevelsen - var hvor meget de forskellige tjenester bidrager med til musikbranchen og altså i sidste ende dem laver musikken til os.

Nu viser tal fra den amerikanske brancheorganisation, Recording Industry Association of America (RIAA), at der er stor forskel på, hvor meget kunstnere får fra hver tjeneste. Og det er ikke helt ligegyldigt, for streaming står nu for første gang mere end halvdelen af branchens indtægter. Fysisk salg udgør omkring en fjerdedel og det samme gør digitalt salg.

Apple betaler mest

Når man skal sammenligne hvor meget de forskellige tjeneste betaler for musikken opgiver man det som dollars per 1.000 streams. Her ligger Apple Music omkring $12,5 mens Spotify kun ligger på omkring $7. Årsagen er blandt andet, at Spotify har utrolig mange kunder i deres gratis abonnement. De nyder selvfølgelig musikken, men deres streams bidrager ikke til kunstnernes indtjening. Helt grelt står det dog til med YouTube, hvor betalingen per 1.000 streams er helt nede på $1. Direktøren for RIAA, Cary Sherman, mener at YouTube, der ejes af Google, udnytter et hul i lovgivningen til at slippe med at betale kunstnerne meget lave rater for musikken.

Kort sagt, så skal man altså vælge en af de betalte tjenester og særligt Apple Music, hvis man vil sikre at musikskaberne får den største mulige betaling for musikken. Man skal i hvert fald undgå at høre sin musik på YouTube.