Apple har købt selskabet Texture, der beskrives som magasinernes svar på Netflix. Det vil sige en tjeneste, hvor du for et månedligt beløb, får adgang til at læse diverse digitale magasiner direkte på din iPad eller iPhone. Apple har (som sædvanlig) ikke meldt noget ud omkring deres planer med opkøbet, men oplyser at handlen afspejler Apples engagement i kvalitetsjournalistik fra pålidelige kilder.

Købet af Texture skal derudover formodentligt ses som Apples forsøg på at fastholde magasiners relevans i internetæraen, hvor trykte medier - og deres digitale udgaver - bliver mere og mere pressede. Bedst illustreret ved den rene internetavis The Daily, der for nogle år siden satsede stort på at iPaden kunne vende avisernes faldende oplagstal. Noget der fejlede. Efter godt og vel halvandet år lukkede The Daily igen. Det er som om det ikke rigtigt er lykkedes at overbevise folk om, at når de dropper de trykte magasiner og aviser, så skal de erstatte dem med digitale udgaver af de samme. I stedet bruger folk regulære hjemmesider. Noget Apple altså nu vil forsøge at lave om på. Hvordan det kommer til at ske vides ikke. Måske kører Apple tjenesten videre som den kører i dag eller måske bliver den integreret i andre af Apples tjenester. Ultimativt kunne man forestille sig en tjeneste hvor man for et fast månedligt beløb får adgang til musik, film og magasiner i en samlet pakke.

Prisen for handlen er ikke offentliggjort. Investorer der har lagt $50 millioner i Texture får dog deres pengene hjem igen, og generelt oplyses det at alle er glade, så vi snakker ihvertfald om en pris på mindst $50 millioner.

Texture er ikke tilgængelig i Danmark, men koster i USA $9,99 per måned.