Da Apple lancerede Apple Watch Series 2 i går, måtte folk se langt efter en opdateret udgave af gulduret. Apple har har nemlig droppet guldudgaven af Apple Watch. Et ur der kostede på den kedelige side af 100.000 kroner. I stedet er det dyreste Apple Watch nu en keramisk udgave, der kan fås for under en tiendedel af hvad gulduret kostede samt den specielle Hermes-udgave.

Det er umiddelbart svært at komme med en forklaring på Apples ændrede fokus. Den oplagte forklaring er, at uret ganske enkelt ikke har kunnet få tag i målgruppen af folk der er villige til at smide over 100.000 kr for et ur. Det virker dog umiddelbart underligt at opgive allerede efter halvandet år år markedet. En af de ting der kendetegner de fleste luksusbrands er at de ofte har en mangeårig historie og ofte sælger ret gammeldags produkter. To ting Apple Watch netop ikke er – men måske kunne blive det, hvis Apple havde valgt at være vedholdende.

Set fra en almindelig brugers synspunkt er det dog kun glædeligt at Apple nu dropper luksusdrømmene, og i stedet fokuserer på det Apple Watch er: Et ur for helt almindelige mennesker.