Savner du gode gamel Steve Jobs og den særlige Apple-ånd? Så skulle du måske købe dig en af Xiaomis Android-enheder. Det kinesiske firma Xiaomi har nemlig taget Apples ånd til sig i en grad, så man faktisk kun kan trække på smilebåndet. Hvis det da ikke lige var fordi, at folkene bag firmaet er fuldstændigt blottede for humor, og mener det gravalvorligt.

Kendt for deres skamløse kopiering

Xiaomi er mest af alt kendt for deres skamløse iPhone- og iPad-kopier, som de har valgt at kalde "Mi Phone" henholdsvis "Mi Pad". At der ikke kun er tale om nevnesammenfald med Apples mere kendte enheder, kan man forvisse sig selv om i denne lanceringsvideo af Mi Pad'en tidligere på året: Link til YouTube. Hvis en enkelt eller to skulle blive forvirret om, hvorvidt det ér Apples værk, er det ikke underligt, for ligheden er slående.

Tidlige er Xiaomi blevet taget i at bruge en kopi af Apples Aperture-ikon på selskabets telefoner. De er også blevet taget i at stjæle billeder fra Flickr og andre fotodelingstjenester, og anvende det i deres markedsføring med beskrivelser af, at billederne er tager med firmaets telefoner.

Klar med deres egen version af iOS til Android

Nu er Xiaomi klar med nyeste skud på stammen. Deres egen redesignede udgave af Android med meget kraftig inspiration fra iOS 7. Flade ikoner, kalenderen, lommeregneren, kompasset og så videre. Det meste er inspireret kraftigt af iOS: Beskedcenter, Siri, Kompas og så videre. Se artikel hos Mashable for masser af eksempler.

"Great minds think alike" - ja, klart

Hvis du har to designere på samme høje niveau, giver det god mening at de når til det samme resultat.Hugo Barra, Xiaomi

Fair nok, det er helt i orden at lade sig inspirere af andres produkter. Det gør alle - det kan end ikke Apple se sig fri for. Eller det vil sige Xiaomi gør ikke. Ifølge Xiaomis Global VP, Hugo Barra, der kommer fra en lederstilling hos Google, er påstandende om at de kopierer Apple sat i søen af sensationshungrende journalister. Enhver lighed og sammenfald med Apples produkter er et tilfælde, mener han.

"Hvis du har to designere på samme høje niveau, giver det god mening at de når til det samme resultat.", udtaler Barra. "Så spiller det ingen rolle om andre er kommet frem til det samme."

Og det må man i den grad sige, at Xiaomis designere er - altså kommet frem til det samme resultat som Apple. Det pudsige er dog, at deres designere først kommer med deres fremragende design af produkter og software efter Apple gør det. Jeg mener, med to lige dygtige designere burde man vel forvente at de ville komme med det nogenlunde samtidig. Men sådan er det ikke. Apple kommer med designet først og så kommer bagefter - helt uafhængigt, det er klart.

Steve Jobs gamle jeans...

På samme måde er det selvfølgelig helt tilfældigt, at Xiaomis administrerende direktør, Lei Jun, bliver kaldt Kinas Steve Jobs. Han præsenterer således selv firmaets nye enheder på presseevents iført - i gætter det aldrig - slidte jeans og sort turtleneck. Mon ikke bare Lei Jun helt uafhængigt at kommet frem til samme konklusion som Steve Jobs angående sit tøjvalg?

I det hele ligner er udsmykningen på scenen med baggrundsbilleder og så videre noget vi har set før hos Apple. Men igen: Helt tilfældigt.

One more thing.....

Ja, det er nu ikke fordi jeg har yderligere at trække op ad posen, som Steve Jobs plejede at gøre. I mange år sagde han henkastet ved sine produktpræsentationer, at han da lige havde en ekstra ting, hvorefter han med største selvfølgelighed træk en endnu større nyhed op ad lommen. Et godt trick, der selvfølgelig ikke skal gå i graven med Jobs.

Da Lei Jun for nylig præsenterede deres nye telefon, kom der i slutningen af det flere timer lange event pludselig et engelsksproget slide op på skærmen, hvor der stor "One more thing". Resten af billederne under eventet havde været på kinesisk. Igen selvfølgelig helt tilfældigt. Dygtige folk tænker ens.

Apple-ånden sælger - forretningen buldrer frem

Xiaomi ser ud til at have held med deres strategi - men nu har Apple jo også bevist at den virker. Firmaet har overhalet både Apple og Samsung på hjemmemarkedet med en vækst på 240% på et år. Kombinationen at god kvalitet til lave priser, er tiltrækkende for mange. Så gør det mindre, at firmaet åbenlyst stjæler med arme og ben. Hvornår Apple gør noget ved det? Formodentlig i det øjeblik Xiaomi begydnefr at sælge deres telefoner uden for det asiatiske marked.

Misforstå mig ikke. Det er nogle ret lækre produkter de laver - måske man endelig skulle give Android en fair chance - men alt deres fis med "det er helt tilfældigt" er dårlig stil. Indrøm dog konceptet om at i er en kinesisk udgave af Apple. Cykelryttere er et godt eksempel på, at det overhovedet ikke er skadeligt at indrømme, at man snyder. Hellere snyd end løgn.