I 15 år har analysefirmaet Piper Jaffray hvert halve år kigget nærmere på de amerikanske teenagere. De bliver blandt andet spurgt om hvilke gadgets de har, hvad de bruger dem til, og hvad de har planer om at købe. Typisk deltager 5.000-6.000 teenagere i undersøgelsen.

Piper Jaffray følger de amerikanske teenagere da teenagere per definition er interessante, fordi de tegner fremtiden. Der er her nye trends slår først igennem. Vil man have et overblik over, hvad der sker i samfundet generelt om nogle år, så er det blandt teenagere, man skal finde svaret.

I den nyeste undersøgelse fremgår det at 76% af alle amerikanske teengere har en iPhone. Det er en ret stor stigning sammenlignet med for et år siden hvor 69% ad alle teenagere havde en iPhone. Men helt i tråd med at lanceringen af iPhone 7 i efteråret slog rekord i antallet af solgte telefoner.

Antallet af teenagere der planlægger at købe en iPhone næste gang de skal have ny telefon er 81%. Det er også det højeste nogensinde, og et udtryk for at der i praksis stort set ikke fndes teenagere der ikke gerne vil have en iPhone. For de få det trods alt drejer sig om er det formodentligt økonomien der er årsagen og ikke at de foretrækker et andet mærke. Samsung, LG og de mange kinesiske brands er ganske enkelt uinteressante for teenagerne.

Apple Watch på vej frem

Ellers er det mest interessante at Apple Watch er ved at vinde indpas blandt de unge. Hver tiende teenager, der har et smartur, har et Apple Watch. Det er omtrent en fordobling på et år. Til sammenligning har under 1% et Android-baseret ur. De er så upopulære, at de slet ikke figurerer på listen, så hvor langt under 1% tallet er, er ikke til at sige. Langt de fleste smarture, 9 ud af 10, er en form for fitnesstracker, som jo ret beset slet ikke er smarture. Kiggede man alene på rigtige smarture, ville Apple Watch nok stå for 99%.

I Danmark - hvor Apple generelt har en højere markedsandel end i USA - må man forvente at tallet er det samme eller større, men det er ikke noget der foreligger nogle tal på.