Apple har i årene efter den tidligere leder Steve Jobs’ død, fået en kritik for ikke at være innovative nok. De produkter Apple lancerer er for kedelige, mener nogle folk. Personligt mener jeg at kritikken er helt forfejlet, og siger mere om kritikernes manglende forståelse for udvikling end om Apple. Apple selv har da heller ikke meget til overs for kritikken. Tydeligst udtrykt da Apples Phil Schiller på WWDC-keynoten i 2013 under præsentationen af den nye Mac Pro sagde: “Can’t innovate anymore, my ass!”, som en slet skjult kommentar til kritikerne.

Apple laver generelt nogle af de absolut bedste og mest innovative produkter i hele verden. Det uanset om vi snakker mobiltelefoner eller computere. Kritikken går da heller ikke på at Apple produkter er dårlige. Folk vil bare have mere. Mere af det som kun Apple kan levere. Det er bare sådan at selv for Apple er der grænser. At smide en verdenssensation på border hvert andet år er ganske enkelt umuligt. Måske én gang hvert årti, hvis man er heldig. For langt de fleste sker det aldrig i et helt arbejdsliv. Men med Apple forventer vi mere. For vi ved, at de om nogen kan.

Innovationen døde ikke med Jobs…

Og nu er jeg ved at være fremme ved pointen. Innovationen døde nemlig ikke med Steve Jobs. Den eksisterer med garanti i bedste velgående hos Apple. Problemet er bare, at Apple har travlt med mange andre ting. Hvis Apple vil give os den næste store ting, så skal de resourcer der sættes af til en nydesignet iPhone hvert andet år måske gentænkes. Måske ville det være bedre at holde fast i designet i tre år – eller måske endda i fire år.

Smartphonebranchen er efterhånden ved at være modnet så meget at alle de lavthængene frugter for længst er plukket. Smartphones er i bund og grund bare en skærm og et kamera og et givent OS. Størrelsen er fin, den rå ydelse er mere end rigeligt til de flestes behov, nethastigheden er god, vi har Touch ID og så videre. I det store hele har iPhonen – og de fleste andre smartphones – fundet et fornuftigt leje. Tingene vil selvfølgelig blive bedre og bedre, men de store revolutioner vil udeblive, og personligt kan jeg sagtens forestille mig, at jeg kun vil skifte iPhone hver 3-5 år, når den gamle er slidt op eller går i stykker. For nye iPhones vil ikke byde på en fundamentalt anderledes oplevelse. Det kan man måske godt kalde manglende innovation, men det er i så fald netop pointen. Innovationen skal komme fra nye produkter, ikke de eksisterende.

… men skal komme fra nye produkter

Så længe Apples ingeniører er fokuseret på at designe en ny iPhone hvert andet år, kan de i hvert fald ikke samtidig fokusere på den næste store ting. Vil Apple den næste store ting, og det tror jeg de vil, må de satse og flytte opmærksomhed og resourcer væk fra iPhonen og over i andre projekter.

For 10 år siden tog Apple en chance. De satte eksisterende projekter på stand by og satte resourcer af til udviklingen af iPhonen, og ændrede dermed en hel branche. Havde Apple holdt fast i at deres ingeniører kun skulle arbejde på at forbedre OS X og Mac’en, var det nogle andre, der havde startet den mobile revolution. I dag er iPhonen der, hvor Mac’en var for 10 år siden: Et modnet produkt der har fundet sine ben. Derfor er det på tide at Apple satser butikken igen. Selvfølgelig skal vi have en ny iPhone hvert år, og selvfølgelig bliver den bedre og bedre – ligesom Mac’en er blevet det. Men vil vi have den næste store ting, må det nødvendigvis være noget andet end en smartphone, og derfor må vi acceptere at Apple skruer lidt ned for blusset hvad angår iPhonen. Det kunne være ved at holde fast i designet i tre år i stedet for to år.

Jeg er sikker på at det er præcis sådan Apple tænker. Imens kritikerne kigger på nye iPhones og kalder dem uinnovative, arbejder Apple i kulisserne på den rigtig innovation og den næste store ting. Det kunne meget vel være en gentænkning af bilbranchen og måden vi transporteres rundt på.