Sidste år ved denne tid, i ugerne op til den forventede lancering af Apple TV 4, var der massive rygter om at Apple arbejdede på en TV-tjeneste hvor man mod et månedligt beløb ville få adgang til et par håndfulde udvalgte kanaler.

Alle så frem til det, men det kom ikke. Ifølge rygterne fordi Apple ikke kunne få TV-selskaberne med på ideen. Nu ved vi selvfølgelig ikke, hvad Apple helt præcist havde i tankerne (og et eller andet nyskabende må der næsten have været), men alle rygter pegede i retning af en traditionel kabel, TV- eller satellit-pakke – bare uden kablet eller satellitten forstås. En moderne internetbaseret tjeneste med andre ord.

Selv har jeg dog kun grædt tørre tårer over Apples manglende evne til at komme i mål med projektet, for hvad var den dybere mening med det hele?

Hovedkritikken af dagens TV-tilbud er at man er bundet til at købe store TV-pakker med en masser kanaler man ikke ser. Underforstået at man derfor betaler for meget for at se TV. Samt at TV-sendes på bestemte tidspunkter. Men hvorledes adskiller Apples tjeneste fra det? Måske er pakken mindre og derved billigere og måske er der nogle smarte funktioner inkluderet, men modellen adskiller sig ikke signifikant fra det vi har været vant til: En tvunget pakke kanaler uden mulighed for at vælge hvad og hvornår vi vil se TV.

Med Apple TV balancerer vi faktisk på kanten af en revolution indenfor TV-markedet. Hvis ellers bare potentialet bliver forløst. Her er en Apple-branded TV-pakke ikke et skridt i den rigtige retning. Nok kan man klippe kablet til ens TV-udbyder, men det bliver erstattet af et nyt til Apple. Vi får med andre ord det vi har i forvejen, og det vi er trætte af og ønsker et opgør med. Problemet er ikke, at vi ikke bryder os om de eksisterende udbydere af TV (eller det gør vi også), det er deres model den er gal med. Det bliver der ikke ændret på ved at Apple står for det.

Jeg siger ikke, at det er Apples skyld. Det er trods alt TV-selskaberne der sidder på varen. Jeg havde bare håbet på, at Apple via deres størrelse kunne gennemtvinge en ændring. Det har Apple ikke kunnet. Men vi har da i det mindste fået en app store, og nu kan enhver TV-kanal trods alt byde ind med nye ideer. Det er dog forbavsende lidt der er sket fra de traditionelle store spillere på markedet. Netflix, HBO og lignende tjenester er længst fremme med moderne TV, mens de gamle i markedet i den grad hænger i bremsen i et forsøg på at strække deres lukrative forretningsmodel længst muligt.

Da Apple altså næppe kan samle TV-branchen, er det eneste vi kan håbe på fra Apples side, at de laver “Apple Movies”. En stream-tjeneste til alle film i iTunes Store ala Apple Music – men altså bare for film. Et eller ander siger mig dog, at det heller ikke kommer til at ske foreløbig, da filmselskaberne er lige så bagstræberiske som musikbranchen har været.

Derfor sætter jeg mit lid til, at der vil dukke nye og visionære spillere op på markedet. Så kan de gamle kæmper få lov at dø i fred med deres 1970’er forankrede tro på at flow-TV er det eneste rigtige, og at kunden aldrig har ret.