Årets nok mest ventede spil til iOS, Super Mario Run, er nu endelig kommet i App Store. Super Mario Run er første gang den ikoniske Nintendo-karater kan spilles på andet end Nintendos egne konsoller. Spillet vil derfor med garanti blive en kæmpe succes og installeret på millioner af iPhones og iPads verden over.

Spillet minder om en blanding mellem endless runner og platformspil. Mario løber af sig selv, så man bare skal koncentrere sig om at hoppe. De første meldinger er noget delte. Nogle synes spillet er fantastisk, andre har slettet det efter 10 minutter.

Det er umiddelbart gratis at hente spillet. Man kan så prøve tre baner inden man beslutter sig for at betale de 79 kroner i in app-køb det koster at få åbnet alle banerne. Herefter kan man spille lige så tosset man vil uden flere betalinger. En positiv ting i en tid, hvor stort set alle spil tigger og beder om konstante køb af virtuelle valutaer, coins og hvad det nu hedder alt sammen.

Derfor holder jeg mig væk fra Super Mario Run

Selvom jeg er fristet er der dog to grunde til at jeg ikke har tænkt mig at bruge penge på spillet, hverken til mig selv eller til mine børn.

Spillet er ikke ligefrem billigt. 79 kroner koster det. Det kunne jeg dog godt æde, hvis det var. Jeg synes det er helt fair, at udviklere for betaling for kvalitet. Problemer er bare, at det sker via in app-køb og ikke ved at man køber appen til at starte med. Det kommer vel ud på et, tænker du måske. Nej, der er faktisk en stor forskel. Man kan dele sin køb af apps i husstanden, mens in app-køb er personlige. Det betyder at alle i min husstand der vil have spillet skal lægge 79 kroner hver via et personligt in app-køb. Der sætter jeg grænsen. Det har ingen betydning, hvis man kun er sig selv, men at skulle lægge to, tre eller fire gange 79 kroner i en husstand for Super Mario Run, mener jeg er urimeligt. Det er en lusket måde at snige sig uden om familiedeling på, og ikke noget jeg vil støtte.

Hvorfor skal jeg være på nettet hele tiden?

Den anden grund til at jeg siger “nej tak” er at spillet kræver en always on internetforbindelse. Det gør at man ikke kan spille steder uden net. Det kunne være i et fly, et afsidesliggende sommerhus etc. Ikke steder jeg er super tit, men principielt gider jeg ikke finde mig i at et spil, som jeg har købt (endda 2-3 gange) ikke kan spilles fordi jeg ryger offline. Ifølge Nintendo er det for at sikre sig mod piratkopiering. En noget søgt bortforklaring, der må dække over en anden underlig begrundelse, som de ikke vil ud med. Eller også er de bare mere paranoide end resten af branchen, der ikke har problemer desangående.

Summasummarum, så springer jeg over Super Mario Run i denne omgang. Skulle du derimod have lyst til at prøve spillet kan det hentes gratis i App Store (link).