Enigmo er et 3D puzle-spil der i al sin enkelthed går ud på, at dirigere nogle vanddråber ned i en krukke. Til hjælp har man forskellige “redskaber”, der kan bruges til at reflektere eller lede dråberne. Redskaberne har forskellige engenskaber og alt efter hvordan man vælger at placere dem, samt hvordan man vinkler dem, kan man få dråberne til at opføre sig på forskellige måder.

Enigmo er et meget strategisk spil for ideen er, at dråberne drypper ud et sted og krukken er placeret et andet sted. I mellem disse to er der forskellige forhindringer, som man ved hjælp af de forskellige redskaber der er tilgængelige på den pågældende bane, skal forcere. Da antallet af redskaber er begrænset, bliver man nødt til at lægge en strategi, så man kan få dråberne hele vejen i mål uden for meget spild. For at eliminere heldige dråbesprøjt, er krukken dråberne skal ned i “utæt”, dvs. dråberne forsvinder igen efter et stykke tid. Det betyder, at man er nød til at lave en jævn strøm af dråber for at nå op på de magiske 40 der sender en videre til næste banen.

Efterhånden som man når længere hen i spillet bliver det naturligvis sværere og på nogen baner er der dråber i forskellig farve der skal i forskellige krukker.

Det vil gå for vidt at beskrive alle spillets detaljer og facetter hen, for der er rigtig mange af dem. Selvom det primære er at få dråberne i mål, er der også mulighed for at samle point. På hver bane er der, alt efter sværhedsgraden, et antal bonuspoint der tæller ned efterhånden som tiden går. Får man dråberne i mål inden for tidsgrænsen, for man point. Bruger man ikke alle redskaberne på en bane, får man også ekstra point.

Enigmo er lige ud af landevejen at få i gang. Det eneste der kan indstilles er lyden (billede 3), ellers er det bare om at komme igang. Man kan vælge at starte et nyt spil eller fortsætte en gammelt spil (hvis det da ikke er første gang man spiller selvfølgelig) og der er 5 slots man kan gemme spil i, så hele familien kan have hver deres (billede 6).

Når spillet kører, kan man zoome ind og ud og panorere spilleområdet som man kender det fra f.eks. hjemmesider i Safari.

Lad mig sige det med det samme: Enigmo er hverken kedeligt eller nemt. Der er utrolig mange timers puslen før man kommer i gennem banerne. Forud for denne anmeldelse har jeg testet det intensivt i mere end 14 dages tid, for at komme gennem alle de 50 der følger med. Men selv når disse baner er gennemspillet stopper festen ikke, for der er mulighed for at hente flere baner lavet af f.eks. andre brugere (billede 4). Disse er selvfølgelig af svingende kvalitet, men det øger holdbarheden af spillet helt enormt.

Spillet kører rigtigt godt rent teknisk, det hverken hakker eller crasher i tide og utide og endnu engang må jeg sige, at jeg er imponeret over iPhonens formåen.

Jeg synes spillet er genialt og selv om det grundlæggende er ret ensformigt, så er det strategiske element noget der tiltaler mig. Det eneste malurt i bægeret er, at man ikke kan vælge at spille den bane man har lyst til, af dem man har gennemført forstås, men kun kan spille dem i rækkefølge. Det burde være sådan, at en gennemført bane var oplåst, så man til enhver tid kunne vende tilbage til denne og spille den igen.

Enigmo kan hentes i App Store (link).

Enigmo virker måske lidt gammeldags. Men tag ikke fejl. Trods det lidt slidte udseende holder de mange hjernevridere stadig vand. Denne artikel er bragt som en del af ON X’s tema om fede retrospil.